تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 مهر 1396
روشی جدید برای بازسازی بافت ها با الهام گرفتن از طبیعت

  روشی جدید برای بازسازی بافت ها با الهام گرفتن از طبیعت

محققین راهی را برای تقلید فرایندهای طبیعی بازسازی در بدن با استفاده از نانوذره هایی موسوم به وزیکول ها برای ترمیم بافت های آسیب دیده یافته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه بیرمنگام توانسته اند گام بلندی را در جهت هدایت بازسازی بافت و تقوبت پتانسیل ترمیم استخوان، دندان و غضروف بردارند.

در حال حاضر شکستگی استخوانی ناشی از استئوپورز و ... سالانه هزینه ای 1.5 میلیارد پوندی برای NHS دارد و سطح فردی نیز می تواند اثر تعیین کننده ای روی کیفیت زندگی داشته باشد. در حال حاضر رویکردهای موجود با محدودیت های قابل توجهی همراه هستند، گرافت های اتولوگ نمی توانند تمام نیازها را برطرف سازند و منجر به مشکلاتی در جایگاه اهدایی می شوند، استخوان های آلوژن نیز فاقد فاکتورهای زیست فعال هستند و رویکردهای مبتنی بر فاکتورهای رشد (مانند BMP2)، نیز ممکن است عوارض جانبی و هزینه های بالایی داشته باشند. به همین دلیل نیاز مبرمی به طراحی روش های جدید برای تولید حجم زیاد از استخوان بدون ایجاد مشکل برای بیماران وجود دارد.

در سال های اخیر، رویکردهای مبتنی بر سلول توجه زیادی را به خود جلب کرده اند با این حال، کاربرد آن ها در بالین به دلیل برخی از مشکلات قانونی، اخلاقی و اقتصادی میسر نیست. به همین دلیل به دنبال یافتن راهکاری مطمئن و بدون استفاده از سلول، محققین سعی بر استفاده از وزیکول های خارج سلولی داشته اند که معمولا به طور طبیعی طی تشکیل استخوان تولید می شوند. جالب این که ، محققین نشان داده اند که در شرایط آزمایشگاه ترکیب این وزیکول های خارج سلولی با یک فسفات ساده می تواند همان کار استفاده از BMP2 را انجام دهد. دکتر سوفیا کوکس در دانشگاه بیرمنگام براین باور است که با علم به این که قادر به تقلید کامل پیچیدگی وزیکول های تولید شده بوسیله سلول ها در طبیعت نیستیم، اما خود می تواند به شناسایی فرایندهای تکوینی طبیعی برای تسهیل ترمیم بافت های سخت کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه