تاریخ انتشار: شنبه 29 مهر 1396
ترکیبات گیاهی مانع از فعالیت سلول های بنیادی سرطانی می شوند

  ترکیبات گیاهی مانع از فعالیت سلول های بنیادی سرطانی می شوند

براساس مطالعات انجام شده در دانشگاه Lund و San Andrés، تجربیات آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیب شیمیایی damsin موجود در گیاه Ambrosia (کهنه واش) مانع از رشد و انتشار سلول های بنیادی سرطانی می شود. ماده ی شبیه به آن اما ساختگی نیز اثرات مثبت مشابه دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، گیاه Ambrosia arborescens در ارتفاعات و در منطقه ی وسیعی از شمال آمریکا رشد می کند. این گیاه یکی از گیاهان دارویی سنتی است. محققان ماده ی sesquiterpene lactone damsin را از گیاه استخراج کرده و اثر آن را بر روی سلول های بنیادی سرطانی  در سه رده ی سلولی متفاوت از سرطان سینه بررسی نمودند. آن ها همچنین مطالعات مشابهی را با استفاده از ماده ای با نام ambrosin  شبیه به  damsinاما ساختگی  آن، انجام دادند. نتایج نشان داد که هر دو بر روی سلول های بنیادی سرطانی موثر می باشند. و مانع از رشد و پراکندگی سلول های بنیادی سرطانی در رده ی سلولی سرطان سینه می شوند. این نخستین بار است که تاثیر داروی مذکور پس از بررسی مورد تایید قرار می گیرد. اگرچه در غلظت پایین، این  دو ماده نیز مانع از تقسیم و مهاجرت سلول های بنیادی سرطانی می شوند. این کار باعث می شود که سلول توموری بوجود آمده کوچکتر باشد. در مطالعه ی حاضر محققان نشان دادند که تعداد سلول های سرطانی کاهش می یابد. مطالعات اولیه و نتایج بدست آمده در آزمایشگاه تحقیقاتی در سطح سلول های کشت شده می باشد. اگرچه این نتایج باعث پیشرفت مطالعات بالینی بعنوان اولین قدم به سوی درمان موثر سلول های بنیادی سرطانی است که این سلول ها خود باعث متاستاز سرطان می شوند.

سلول های سرطانی مختلف روش های متفاوتی برای فرار از شیمی درمانی دارند. توجه به خطرناکترین نوع سلول های سرطانی که مقاومت ژنتیکی به داروهای شیمی درمانی دارند ضروری است. نتایج به دست آمده می تواند در توسعه ی داروهای جدید برای درمان سرطان مشارکت داشته باشد اما متاسفانه برای وارد شدن آن از فاز تحقیقاتی به فاز تولیدی، زمانبر است.

مطالعه بر روی dasmin و ambersin توسط این تیم تحقیقاتی ادامه خواهد داشت و همچنین آنها سایر ترکیبات مشابه این موارد را که می تواند تاثیر خوبی بر روی جلوگیری از فعالیت سلول های بنیادی سرطانی داشته باشد نیز بررسی می نمایند. نتایج حاصل از این مطالعات هنوز به چاپ نرسیده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه