تاریخ انتشار: دوشنبه 08 آبان 1396
سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران در اسفندماه برگزار می شود
به همت دانشگاه تربیت مدرس

  سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران در اسفندماه برگزار می شود

با توجه به اینکه در خصوص زیست‌شناسی سامانه‌ها در ایران اقدامات کافی انجام نشده است،‌ سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران 8 و 9 اسفندماه امسال با هدف ارتقای سطح دانش و تبیین توانمندی‌های آن برگزار خواهد شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، هر چند در توسعه زیست‌شناسی مولکولی در طی چند دهه گذشته، موفقیت‌های خوبی به لحاظ تربیت نیروی انسانی متخصص، تولید علم، تولید محصول و تجاری‌سازی در کشور بدست آمد، لیکن در نهادینه کردن و توسعه انقلاب جدید زیست‌فناوری که از سال 2000 میلادی بعد از اتمام پروژه ژنوم انسان، تحت عنوان زیست‌شناسی سامانه‌ها شروع شده، توجه و اقدامات لازم در کشور صورت نگرفته است.

در این راستا سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران که با محوریت و حمایت همه جانبه ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری به منظور فراهم آوردن شرایط لازم برای ورود متخصصین و پژوهشگران کشور به این عرصه راهبردی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود، رخداد مهمی در عرصه زیست‌فناوری کشور خواهد بود.

یکی از اهداف برگزاری این کنفرانس جلب کردن نظر مسئولین و متخصصان برای رونق دادن به گفتمان زیست‌شناسی سامانه‌ها در بین پژوهشگران مرتبط با این تخصص است تا مسئولین نیز در تامین بودجه ایجاد یک مرکز پژوهشی ملی و آزمایشگاه‌های ملی اقدام لازم را به عمل آورند.

همچنین ارتقای سطح دانش زیست‌شناسی سامانه‌ها و تبیین توانمندی‌های آن، گردهمایی متخصصان و فراهم کردن بستری برای تبادل نظر بین کارشناسان، تشویق و ترغیب پژوهشگران به کاربردی کردن زیست‌شناسی سامانه‌ها، ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی و آشنایی با مسائل روز، گسترش ارتباط علمی بین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس است.

محورهای سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران نیز شامل مدل‌سازی ریاضی شبکه‌های بیوشیمیایی (متابولیکی، تنظیمی، سیگنالی و ...)، واکاوی داده‌های امیکس و ادغام داده‌ها (ژنومیکس، ترانسکریپتومیکس، پروتئومیکس، متابولومیکس و ...)، استفاده از رویکرد سامانه‌ها و بررسی برهم‌کنش‌های اجزای زیستی، مهندسی متابولیک، ویرایش ژنوم، زیست‌شناسی مصنوعی (Synthetic Biology و طراحی مدارهای زیستی)، مدل‌سازی چندمقیاسه و بررسی برهم‌کنش‌های بین سلولی و کاربرد زیست‌شناسی سامانه‌ها در صنعت و پزشکی است.

بر این اساس، جنب این کنفرانس کارگاه‌های آموزشی تخصصی برگزار خواهد شد.

یکی از این کارگاه‌ها "ساخت و آنالیز شبکه‌های بیولوژی در سیستم بیولوژی" است که معرفی سیستم بیولوژی و اهمیت شبکه‌های بیولوژی، انواع شبکه‌های بیولوژی و کاربرد آنها،‌ تئوری گراف و کاربرد آن در سیستم بیولوژی و کار عملی (معرفی پایگاه داده‌ها، ساخت شبکه و آنالیز با cytoscape) از مباحث مورد نظر در این کارگاه است.

کارگاه دیگر "مقدمه‌ای بر آنالیز داده‌های RNA-Seq و miRNA-Seq" است که از مباحث مورد نظر در این کارگاه به مروری بر روش‌های توالی‌یابی با روش NG،  آشنایی با کنترل کیفیت داده‌ها و حذف آلودگی‌ها و همردیفی با ژنوم و آنالیز آماری باید اشاره کرد.

همچنین کارگاه سوم تحت عنوان " Towards Genome-Scale Kinetic Modeling of Metabolism" برگزار خواهد شد که از جمله مباحث مورد نظر در این کارگاه باید به مکانیزم‌های تنظیم و سینتیک واکنش‌های آنزیمی، ایجاد و شبیه‌سازی یک مدل سینتیکی در نرم‌افزار متلب، پایداری یک سامانه دینامیک و چگونگی بررسی آن در متلب و ارائه روش پیشنهادی به منظور مدل‌سازی سینتیکی متابولیزم در مقیاس ژنوم اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، آخرین مهلت ارسال مقالات 15 آبان‌ماه و زمان ثبت‌نام 15 دی‌ماه تعیین شده است که البته 30 بهمن‌ماه نیز زمان ثبت‌نام با تاخیر برای حضور در این کنفرانس است.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه