تاریخ انتشار: شنبه 20 آبان 1396
درمان موفقیت آمیز صرع مقاوم به دارو با سلول های بنیادی

  درمان موفقیت آمیز صرع مقاوم به دارو با سلول های بنیادی

محققین در دانشگاه علوم پزشکی بلاروس در فاز 1 یک کارآزمایی به ارزیابی پتانسیل درمانی سلول های بنیادی مزانشیمی اتولوگ برای درمان صرع مقاوم به درمان در این بیماران پرداخته اند و یک سال بعد از درمان، کاهش قابل توجهی در تشنج های این بیماران مشاهده شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، این سلول درمانی به منظور جبران کارایی محدود داروهای ضد صرعی صورت گرفته است که در بسیاری از بیماران جوابگو نیستند. بنابراین به منظور تست این فرضیه، محققین گروهی از بیماران را علاوه بر استفاده از داروهای ضد صرع با تزریق درون سیاهرگی سلول های بنیادی مزانشیمی نیز تیمار کردند. نتایج ارزیابی ها نشان داد در بیمارانی که مورد سلول درمانی همراه با داروهای ضد صرع قرار گرفته بودند، میزان بهبودی 30 درصد حاصل شد و تا یک سال که این بیماران تحت نظر بودند، هیچ گونه تشنجی را تجربه نکردند و هیچ گونه عوارض جانبی نیز در آن ها مشاهده نشد.

پیش از این مطالعه ای نیز در بلژیک صورت گرفته بود اما اثرات تعدیل کننده بیماری را در مدل های جانوری صرع نشان نداده بود. برعکس، نتایج این مطالعه بالینی انسانی، چشم انداز مثبتی را برای انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه ایجاد کرده است. این مطالعه نیز مانند بسیاری از مطالعات دیگر نشان داده است که سلول های بنیادی مزانشیمی دارای ویژگی های تعدیل کنندگی ایمنی منحصربفردی هستند و می توانند کاندیدای امیدوار کننده ای برای درمان بیمارانی باشند که به داروهای ضد صرع مقاومت نشان می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه