تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 آبان 1396
هم کشتی سلول های اندوتلیالی ترانسفکت شده با سلول های شریانی برای جلوگیری از بیماری رستنوز(restenosis)

  هم کشتی سلول های اندوتلیالی ترانسفکت شده با سلول های شریانی برای جلوگیری از بیماری رستنوز(restenosis)

محققین در دانشکده پزشکی Perelman‌در فیلادلفیا از یک سلول درمانی هم کشتی برای رستنوز استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این روش جدید از انتقال ژن تسهیل شده به صورت مغناطیسی، برای افزایش اثرات درمانی سلول های اندوتلیالی(EC) در لایه اندوتلیالی محافظ عروق استفاده کرده اند.

حساسیت به رستنوز همراه با ترومبوز و نئواتروسکلروزیس، ناشی از رشد آهسته و ناقص لایه اندوتلیالی است که بدنبال آنژیوپلاستی اتفاق می افتد که خود به منظور درمان انسداد آتروسکلروزیس استفاده می شود. ریکاوری اندوتلیوم به صورت خیلی سریع بعد از درمان می تواند کارایی درمان ها را افزایش دهد و مانع از مشکلات ثانویه برای فرد شود. با توجه به آن چه گفته شد، احیا یا تقویت عملکردی بودن سلول های اندوتلیالی در بیمارانی که متحمل آنژیوپلاستی شده اند هدف مطالعه صورت گرفته در Perelman بود. افزایش در سنتز نیتریک اکسید مربوط به سلول های اندوتلیالی با افزایش فعالیت پاراکرینی و احیای عملکرد آن ها همراه است. در مطالعه صورت گرفته، سلول های اندوتلیالی آئورت گاوی به صورت مغناطیسی با آدنوویروس نیتریک اکسید سینتازی که در نانوذره های مغناطیسی مبتنی بر اولئات روی(MNP[iNOSAd]) بارگیری شده بود، ترانسداکت کردند. اثر این سلول های ترانسداکت شده زمانی که با سلول های عضلات صاف شریان (رده سلولی A10) هم کشت شدند، بررسی شد. این مطالعه نشان داد که  سلول های اندوتلیالی ترانسداکت شده فعالیت ضد تکثیری بالایی را در هم کشتی با سلول های A10 دارا هستند. یک راه برای این امر، تضعیف اثر تحریکی  PDGF-BB‌ است.

به طور کلی نتایج این مطالعه حاکی از محتمل بودن استفاده از انتقال ژن مغناطیسی برای تقویت اثرات درمانی سلول های اندوتلیالی برای سلول درمانی هدفمند رستنوز است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه