تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 آبان 1396
تکنیک های ژنتیکی و سلولی به شناسایی اهداف متعدد برای درمان بیماری ها کمک می کنند

  تکنیک های ژنتیکی و سلولی به شناسایی اهداف متعدد برای درمان بیماری ها کمک می کنند

پیشرفت های صورت گرفته در زمینه تکنولوژی های CRISPR/Cas9 و iPSC می تواند در درمان شیزوفرنی، اعتیاد، آلودگی به ویروس زیکا و سایر بیماری ها کمک کننده باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، در نشست سالیانه Neurosceince 2017، پیشرفت های اخیر در استفاده از تکنولوژی های CRISPR/Cas9 و سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) برای شناسایی اهداف درمانی برای بیماری های عصبی مانند شیزوفرنی و اعتیاد مورد تاکید قرار گرفته است.

تکنولوژی CRISPR/Cas9 به عنوان یک تکنولوژی پرکاربرد در زمینه ویرایش ژنوم به محققین کمک می کند که بخش های خاص و مورد نظر ژنوم موجود را مدیفه یا ویرایش کنند که این امر از طریق تغییر توالی های DNA صورت می گیرد. سلول های iPS نیز در سال های اخیر، ابزار تحقیقاتی ژنتیکی مناسبی را بوجود آورده اند و با چالش های مربوط به استفاده از سلول های بنیادی پرتوان جنینی همراه نیستند. این سلول ها قادر به تولید انواع سلول های بدن هستند و به همین دلیل می توانند کاربردهای زیادی در زمینه های تحقیقاتی و بالین یداشته باشند. با توجه به پتانسیل های گفته شده در مورد این دو تکنولوژی ژنتیکی و سلولی، در سال 2017 مطالعاتی فراوانی با استفاده از این تکنولوژی ها صورت گرفته است که در زیر به مواردی از آن ها اشاره می کنیم:

مطالعه بوسیله پیتر جیمز همیلتون نشان داده است که می توان تغییرات اپی ژنتیکی اتفاق افتاده در یک موش معتاد به کوکائین را با استفاده از CRISPR/Cas9 تغییر داد و برخی ژن های دخیل را خاموش یا روشن کرد.

 دکتر کورا سینگ نیز نشان داده است که CRISPR/Cas9 می تواند نشان دهد که چرا افرادی که دچار سندرم حذف 15q13.3 شده اند، احتمال بیشتری وجود دارد که به اختلالات مغزی مانند اوتیسم، صرع و شیزوفرنی مبتلا شوند.

چانگ هوی پاک نیز با استفاده از iPSCها مدل سلولی جدیدی را برای جست و جوی دلایل عصبی شیزوفرنی ارائه کرده است.

کی جون یون نیز با استفاده از مینی مغزهای تولید شده از iPSCها نشان داده است که پروتئین خاصی که بوسیله ویروس زیکا تولید می شود، ویژگی های سلول های بنیادی عصبی موجود در مغز در حال تکوین جنین ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

آن چه گفته شد مثال هایی از قدرت و پتانسیل تکنولوژی های CRISPR/Cas9‌و iPSC برای استفاده در تحقیقات و بالین است که نشان می دهد می توان از این تکنولوژی های برای ایجاد ابزارهای تحقیقاتی یا شناسایی اهداف درمانی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه