تاریخ انتشار: یکشنبه 28 آبان 1396
اسید زولدرونیک از دست رفتن استخوان را در بیمارانی که متحمل پیوند سلول های بنیادی خون ساز می شوند کاهش می دهد

  اسید زولدرونیک از دست رفتن استخوان را در بیمارانی که متحمل پیوند سلول های بنیادی خون ساز می شوند کاهش می دهد

گروهی از انکولوژیست های استرالیایی دریافته اند که استفاده از اسید زولدرونیک(ZA) قبل و بعد از پیوند در بیمارانی که متحمل پیوند سلول های بنیادی خون ساز آلوژن(alloSCT) می شوند، از دست رفتن استخوان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در فاز دو یک مطالعه بالینی، محققین استرالیایی پروتکلی را برای درمان 82 بیمار مبتلا به لوکمیا و لنفوما مورد استفاده قرار دادند که شامل تجویز 4 میلی گرم اسید زولدرونیک قبل و بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز آلوژن برای آن ها بود. البته به عقیده این محققین، این بیماران بر مبنای سنجش های تراکم استخوان و قرار گرفتن در معرض گلوکوکورتیکوئیدها نیازمند استفاده از دوزهای دیگری از این ماده نیز هستند. طبق پروتکل ارائه شده، این دوز اضافی معمولا 100 تا 365 روز بعد از پیوند استفاده می شود.

 نتایج این مطالعه نشان داده است که تیمار اولیه با اسید زولدرونیک قبل از پیوند سلول های بنیادی خون ساز آلوژن منجر به مهار از دست دادن توده استخوان در استخوان ران می شود. تیمار با اسید زولدرونیک بعد از پیوند نیز اثر مشابهی را نشان می دهد. محققین در این مطالعه که در مجله به چاپ رسیده است براین باورند که استفاده از اسید زولدرونیک به همراه پیوند سلول های بنیادی خون ساز آلوژن، اثرات از دست رفتن استخوان را به حداقل می رساند و می تواند از عوارض جانبی این سلول درمانی ها بکاهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه