تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 آبان 1396
مصرف بیش از حد الکل سلول های مغزی را در بالغین و به ویژه خانم ها می کشد

  مصرف بیش از حد الکل سلول های مغزی را در بالغین و به ویژه خانم ها می کشد

پژوهشی در دانشگاه تگزاس نشان داده است که الکل سلول های بنیادی موجود در مغز موش های بالغ را می کشد. از آن جایی که این سلول های بنیادی مغزی در ایجاد سلول های عصبی جدید و حفظ عملکرد شناختی مغز نقش دارند، مبارزه با الکلیسم می تواند به بسیاری از کسانی که از عواقب این نوشیدنی خطرناک ناآگاه هستند کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه تگزاس دریافته اند که سلول های بنیادی مغزی موجود در مناطق کلیدی مغز موش های بالغ، به طور متفاوتی به الکل پاسخ می دهند و برای اولین بار مشاهده شده است که این پاسخ ها و تغییرات در مردان و زنان متفاوت است.

مصرف بیش از حد الکل می تواند آسیب های شدیدی به مغز وارد کند و منجر به تخریب بافت عصبی شود. زمانی محققین باور داشتند که تنها شماری از سلول های عصبی در مغز بالغین در مراحل اولیه زندگی ترمیم می شوند و بهترین راه برای درمان آسیب های مغزی ناشی از الکل، حفاظت از سلول های عصبی باقیمانده است. اما کشف این که مغز بالغین نیز دارای سلول های بنیادی برای تولید سلول های عصبی جدید است، راه جدیدی را برای حل مشکلات مربوط به الکل ارائه کرد.

در مطالعه ای که بوسیله دکتر وو و همکارانش در دانشگاه تگزاس صورت گرفت، آن ها اثر الکل را روی زنده مانی و مهاجرت سلول های بنیادی در مغز موش ها بررسی کردند و مشاهده کردند که نوشیدن الکل زیاد منجر به کشته شدن اغلب سلول های بنیادی مغزی می شود و تولید و تکوین سلول های عصبی جدید را کاهش می دهد. آن ها دریافتند که اثرات مصرف مکرر الکل در بین مناطق مغزی متفاوت است. مناطق مغزی که بیش از همه به الکل حساس بودند، دو منطقه مغزی هستند که در بالغین در ایجاد سلول های مغزی جدید نقش دارند(هیپوکامپ و ناحیه تحت بطنی). علاوه براین مشخص شد که موش های ماده در مقایسه با موش ها نر بیشتر به الکل حساس بوده و نقص های شدیدتری را نشان می دهند. در این موش های ماده منبع سلول های بنیادی موجود در ناحیه تحت بطنی شدیدا تحلیل رفت.

با استفاده از این مدل محققین امیدوارند که بتوانند اطلاعات بیشتری را در مور برهمکنش الکل با سلول های بنیادی مغزی بدست بیاورند و راهکارهایی را برای مقابله با الکلیسم ارائه دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه