تاریخ انتشار: شنبه 04 آذر 1396
داروی ضد مالاریا امیدوار کننده در درمان ویروس زیکا

  داروی ضد مالاریا امیدوار کننده در درمان ویروس زیکا

دارویی که برای مهار و درمان مالاریا استفاده می شوند، ممکن اس در مبارزه با ویروس زیکا نیز موثر باشند. این دارو که کلروکوئین(Chloroquin) نام دارد سال هاست که به عنوان یک داروی ضد مالاریایی استفاده می شود و اثری روی مادران باردار ندارد و ارزان قیمت نیز می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،ویروس زیکا مدتی است که به یک تهدید در بهداشت و سلامت جهانی تبدیل شده است. در اغلب بالغین، زیکا عوارض و علایمی مانند یک سرماخوردگی ملایم را نشان نمی دهد اما در مادران باردار، این ویروس منجر به اثراتی روی جنین و تولد نوزادان میکروسفالی می شود. راهی نیز برای معکوس کردن این بیماری وجود ندارد. به عقیده محققین، ویروس زیکا روی سلول های بنیادی عصبی در مغز جنین اثر می گذارد و تقسیم و تکثیر آن ها را مختل می کند.

با توجه به این که این بیماری و آلودگی به این ویروس رو به افزایش است، محققین بسیاری در سراسر دنیا به دنبال یافتن راهکاری درمانی برای آن هستند. در این راستا دکتر الکسی ترسکیش و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا پیشنهاد کرده اند که داروی ضد مالاریایی کلروکوئین می تواند دارویی موثر برای درمان و مهار عفونت های زیکا باشد. وی اثر کلروکوئین را در ارگانوئیدهای مغزی انسان و موش های باردار آلوده به زیکا بررسی کرد و دریافت که این داروها میزان ویروس زیکا را در خون مادر و سلول های پیش ساز عصبی مغز جنین به طور قابل توجهی کاهش می دهد. موش های باردار، کلروکوئین را به صورت محلول در آب آشامیدنی شان در دوزهایی هم سطح با دوزهای قابل قبول در انسان دریافت کردند. از آن جایی که مصرف این دارو در زمان بارداری اثری روی مادر و جنین ندارد و دارویی ارزان قیمت نیز محسوب می شود، به عقیده محققین می تواند گزینه مناسبی برای مهار و درمان زیکا باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه