تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 آذر 1396
ساعت بدنی ما موجب می شود که زخم ها در شب آهسته تر ترمیم شوند

  ساعت بدنی ما موجب می شود که زخم ها در شب آهسته تر ترمیم شوند

مطالعه ای جدید نشان داده است که چگونه ساعت بدنی ما موجب می شود که زخم ها(بریدگی یا سوختگی) در صورتی که در روز اتفاق افتاده باشند در مقایسه با زخمی که در شب ایجاد شده باشد، تا 60 درصد زودتر بهبود می یابند. این یافته می تواند در استفاده از رویکردهای پزشکی مانند جراحی و یا تکوین داروها به منظور بهبود زخم کاربرد داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای که در دانشگاه کمبریج صورت گرفته است محققین بریتانیایی نشان داده اند که چگونه ساعت درونی بدن ما بهبود زخم ها بوسیله سلول های پوستی را تنظیم می کند و منجر به بهینه سازی فرایند بهبودی در طول روز می شود.

ساعت بدنی ما(ریتم سیرکادین) در تنظیم سلول های بدن به صورت شبانه روزی و در قالب فرایندهایی مانند خواب، ترشح هورمون و متابولیسم دخالت دارد. تست های صورت گرفته با استفاده از سلول های فیبروبلاست و کراتینوسیت پوستی انسانی و هم چنین سلول های پوستی موش نشان داده است که طی زمان روز(daytime) ساعت بدن ما، زخم های پوستی با سرعتی تقریبا دو برابر زخم هایی که در شب اتفاق می یابند، بهبود می یابند. این اثرات در مورد سوختگی ها نیز صادق است، به نحوی که سوختگی هایی که در شب اتفاق می افتند، در مقایسه با سوختگی های روزانه، بیش از 60 درصد بیشتر زمان می برد که درمان شوند. مشاهدات نشان داده است که در طول روز، سلول های پوستی خیلی سریع تر به سمت جایگاه زخم مهاجرت کرده و شروع به ترمیم می کنند. آنالیزهای صورت گرفته در سطح سلول نیز نشان داد که فعالیت و بیان پروتئین های دخیل در حرکت و ترمیم سلولی به ویژه پروتئین اکتین در این سلول های پوستی افزایش می یابد. فیلامنت های اکتین داربستی را برای حرکت سلول ها فراهم می کنند. در زخم های روزانه، کلاژن بیشتری در جایگاه زخم رسوب می کند و تا دو هفته بعد از اتفاق افتادن زخم، این سنتز و تجمع کلاژن ادامه دارد. ارزیابی های بیشتر نشان داد که این امر ارتباط مستقیمی با ساعت درونی بدن دارد. این اولین بار است که ارتباط ساعت بدنی یا ریتم سیرکادین با سلول های پوستی منفرد نشان داده می شود. درک این ارتباط می تواند به برنامه ریزی زمان جراحی ها و هم چنین مصرف داروهایی که با هدف بهبود زخم استفاده می شوند، کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه