تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 آذر 1396
ویتامین D می تواند به باردار شدن زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند

  ویتامین D می تواند به باردار شدن زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند

ویتامین D ممکن است نقش کلیدی را در کمک به زنانی که بدنبال راهی برای درمان ناباروری ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS) هستند بازی کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS) یک اختلال هورمونی است که 5 تا 10 درصد زنانی که در سن تولید مثلی قرار دارند را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه در صورتی که درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات طولانی مدت تر و شدیدتری مانند دیابت نوع دو، افزایش کلسترول و ناباروری ناشی از عدم تخمک گذاری شود. نتایج مطالعه ای جدید بوسیله محققین دانشکده پزشکی پرلمن در پنسیلوانیا نشان داده است که زنانی که دچار نقص ویتامین D هستند، زمانی که شروع به استفاده از درمان های ناباروری می کنند، شانس باردار شدن شان در مقایسه با سایرین تا 40 درصد کمتر است. معمولا ویتامین D به دلیل اثری که روی بازجذب کلسیم و یکپارچگی استخوان دارد، مورد بررسی و استفاده قرار می گیرد اما کمتر مطالعه ای اثر این ماده غذایی روی باروری را نشان داده است.

در مطالعه ای جدید دکتر بات و همکارانش اثر مواد غذایی و داروهای باروری مختلف را روی نرخ بهبود باروری زنان مبتلا به PCOS تست کردند. داده های بدست آمده از بیش از 1000 شرکت کننده نشان داد که بدون توجه به شاخص توده بدنی، نژاد، سن، مارکرهای عملکرد متابولیک و یا درمان باروری، نقصان ویتامین D با کاهش احتمال باردار شدن زنانی همراه است که مبتلا به PCOS هستند. این در حالی است که زنانی که مبتلا به PCOS نیستند، حداقل برای بارور شدن وابسته به ویتامین D نمی باشند. مطالعات بیشتر و وسیع تری برای اثبات قطعی نقش ویتامین D‌ روی باردار شدن زنان مبتلا به PCOS لازم است اما همین داده های اولیه حاکی از مهم بودن این ماده غذایی در کاهش عوارض مربوط به PCOS در زنانی است که قصد بارور شدن دارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه