تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 آذر 1396
راهی موثر برای تولید نورون ها از سلول های بنیادی پرتوان

  راهی موثر برای تولید نورون ها از سلول های بنیادی پرتوان

از سال 2006 و کشف سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs)، امیدواری های زیادی برای درمان بسیاری از بیماری ها ایجاد شده است اما هر چه گذشت با مطالعه روی تنظیم پیچیده این سلول های بنیادی مشخص شد که سختی های زیادی بر سر راه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، تیمی از محققین در CECAD راه موثری را برای تولید نورون ها از سلول های بنیادی کشف کرده اند. بسیاری سلول های بنیادی پرتوان را منشا موجودات چند سلولی می دانند زیرا این سلول ها قادرند به هر سلولی در بدن تبدیل شوند. از حدود یک دهه قبل، کشف سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) منجر به انقلابی در زمینه تولید بافت های مختلف از سلول های بنیادی شد. این سلول ها علاوه بر کاربرد بالینی، پتانسیل زیادی برای استفاده در مطالعات تکوینی و بیماری زایی های انسانی دارند.

در این میان پروتکل هایی که برای تولید نورون ها از سلول های بنیادی پرتوان وجود دارد معمولا گران قیمت بوده و مخلوطی از سلول های عصبی مختلف را تولید می کنند. اما دکتر دیوید ویلچز و همکارانش توانسته اند نورون هایی با 100 درصد کارایی را تولید کنند. آن ها توانسته اند با استفاده از تکنولوژی ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 یک ژن را خاموش ساخته و منجر به تمایز خودبخودی سلول های بنیادی به نورون ها شوند. این روش بسیار سریع بوده و نورون زایی را افزایش می دهد. در شرایط طبیعی این ژن که CSDE1 نام دارد مانع از تمایز سلولی شده و سلول ها را در حالت بنیادینه و پرتوان نگه می دارد. به عقیده ویلچز و همکارانش، این روش می تواند رویکردی قوی برای تولید جمعیت های خالص از نورون ها باشد تا به کمک آن ها درک بهتری از بیماری های مخرب عصبی بدست آید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه