تاریخ انتشار: دوشنبه 20 آذر 1396
عروق خونی مهندسی بافت شده نزدیک به مطالعات بالینی

  عروق خونی مهندسی بافت شده نزدیک به مطالعات بالینی

محققین دانشگاه مینه سوتا یک عروق خونی مهندسی شده ای را در آزمایشگاه تولید کرده اند که به طور کامل از مواد زیستی تشکل شده اند و جالب این که هیچ سلول زنده ای نیز در تولید آن ها به کار نرفته است. این عروق اخیرا در پریمات های غیر انسانی تست شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سالانه بیش از 100000 نفر در ایالات متحده و بیش از 400000 نفر در سراسر دنیا  به منظور درمان نارسایی کلیوی متحمل همودیالیز می شوند. در حال حاضر یک فیستول شریانی سیاهرگی که شریان را در بازوها به سیاهرگ متصل می کند، جایگاه ترجیحی برای دسترسی به عروق خونی برای همودیالیز است. متاسفانه این فرایند موجب آسیب هایی برای فرد می شود که وی را نیازمند استفاده از یک لوله مصنوعی رابط برای متصل کردن سیاهرگ به شریان می کند. این لوله مصنوعی را گرافت شریانچه ای سیاهرگ چه(arteriovenous) می نامند. در حال حاضر، این گرافت های مصنوعی از مواد سنتتیکی ساخته می شوند که مستعد ایجاد لخته، عفونت و سایر مشکلات هستند. این گرافت ها در آزمایشگاه از ترکیب سلول های زنده و مواد زیستی تولید می شوند و عوارض جانبی کمی تولید می کنند اما بافت های زنده ثبات زیادی برای استفاده دائم از این گرافت ها ندارند و می توانند در صورتی که از سلول های خود فرد تولید نشوند، دچار رد پیوند شوند.

محققین دانشگاه مینه سوتا در مطالعات پیش درمانگاهی که داشته اند لوله های شبه عروقی را در آزمایشگاه با استفاده از سلول های پوست انسانی تولید کرده اند که درون مواد شبه ژلی ساخته شده از فیبرین گاوی قالب گیری شده اند. این فیبرین یک پروتئین دخیل در انعقاد خون است. محققین ژل سلول دار شده را درون بیورآکتورهایی قرار داده  و به مدت هفت هفته کشت دادند تا لوله هایی را ایجاد کنند. در هفته آخر آن ها این سلول ها را حذف کردند. آن چه باقی ماند، کلاژن و سایر پروتئین های ترشح شده بوسیله سلول ها بود که ایجاد یک لوله غیر زنده برای ایمپلنت کردن کرد. این عروق خونی قابل ذخیره سازی بوده و می توان از آن ها در زمان نیاز استفاده کرد.

برای تست کردن این عروق، محققین یک گرافت یا لوله تولید شده در آزمایشگاه را به بابون های بالغ پیوند کردند. شش ماه بعد از ایمپلنت کردن، گرافت ها ظاهری کاملا شبیه عروق خونی پیدا کردند و مشاهده شد که سلول های سالم جانور گیرنده به درون دیواره های این رگ لانه گزینی کرده اند. این لوله یا رگ زیستی هیچ گونه عارضه جانبی ایجاد نکرده و مورد رد پیوند یا عفونت قرار نگرفت.علاوه براین ها این رگ ها به خوبی قادرند فشار خونی ماکزیمم درون عروق خونی طبیعی را کنترل کنند. این نتایج پیش درمانگاهی اولیه بسیار حائز اهمیت هستند و محققین امیدوارند با رسیدن با نتایج بهتر و انجام تست های بیشتر در آینده ای نزدیک از این گرافت ها برای بیمارانی که به دلیل همودیالیز تا حدی عروق خود را از دست داده اند، استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه