تاریخ انتشار: دوشنبه 20 آذر 1396
سلول های بنیادی به طور غیر مستقیم بازسازی غضروف را هدایت می کنند

  سلول های بنیادی به طور غیر مستقیم بازسازی غضروف را هدایت می کنند

سلول درمانی پتانسیل زیادی برای درمان آسیب غضروفی دارد. با این حال، هنوز مشخص نیست که سلول های بنیادی خود مسئول بازسازی هستند یا این که آن ها موجب شروع این فرایند می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین در دانشگاه Vetmeduni وین در اتریش توانسته اند با ردیابی اثرات سلول های بنیادی در یک مدل جدید و طبیعی، به این سوال جواب دهند. آن ها نشان داده اند که بعد از تزریق، سلول های بنیادی اثر ترمیم کنندگی سلول های اندوژن را هماهنگ می کنند اما مسئول بازسازی غضروفی نیستند.

در سال های اخیر استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی، امیدواری های زیادی را در زمینه بازسازی بافت غضروفی ایجاد کرده است اما همان طور که گفته شد مکانیسم اثر این سلول های بنیادی هنوز مشخص نشده است. یک مشکلی که در بحث سلول درمانی وجود دارد که مارکر پروتئینی این سلول های بنیادی، بوسیله سیستم ایمنی گیرنده به صورت یک پروتئین خودی شناخته نمی شود و این امر منجر به رد پیوند می شود. محققین اتریشی راهی را برای درمان غیر مستقیم غضروف بوسیله سلول های بنیادی ارائه کرده اند.

در حال حاضر برای بررسی اثر سلول های بنیادی از مدل های جانوری سرکوب شده از نظر ایمنی استفاده می شود که هیچ گونه واکنشی در برابر این سلول های بنیادی از خود نشان نمی دهند. این مدل ها به خوبی نحوه عملکرد سلول های بنیادی را نشان نمی دهند. به همین دلیل محققین اتریشی از مدل جانوری واقعی تری استفاده کردند که از نظر ایمنی سازگار بوده و به مولکول ردیاب (نوعی پروتئین) متصل به سلول های بنیادی نیز واکنش نمی دهد. این امر اجازه مکانیسم دقیق عملکرد سلول های بنیادی در درمان آسیب های غضروفی را می دهد.

این مدل جانوری در واقع یک مدل جانوری دابل ترانسژن است که در آن ها یک رده های گیرنده و اهدا کننده موشی و رتی با هم آمیزش کرده و یک پروتئین سطح سلولی انسانی را به طور مصنوعی به نام آلکالین فسفاتاز جفتی(ALPP) را روی هم سلول هایشان بیان می کنند و این اجازه ردیابی را به آن ها می دهد. علاوه براین، این ALPP رده گیرنده با اهدا کننده ها در یک آمینو اسید متفاوت است. از آن جایی که این دو واریته پروتئینی تقریبا مشابه هستند، سیستم ایمنی نمی تواند بین این سلول های اهدایی و سلول های خود بدن تفاوتی قایل شود.

ایده استفاده از یک ورایته پروتئینی که تشخیص مولکول ردیابی کننده را میسر سازد و سیستم ایمنی گیرنده را نیز فریب می دهد می تواند برای سایر مدل های جانوری نیز استفاده شود. استفاده از یک سیستم ترانسژن دوبل بدون سازگاری ایمنی می تواند مطالعات سلول های بنیادی را در مطالعات مختلف از جمله بازسازی غضروف حمایت کند. این روش، برای اولین بار نشان داده است که سلول های بنیادی، سلول های خود بدن را برای پیشبرد بازسازی بافت غضروفی آسیب دیده تحریک می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه