تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 آذر 1396
شناسایی مجموعه ای ازسلول های بنیادی به عنوان منبعی برای همه سلول های خونی و ایمنی

  شناسایی مجموعه ای ازسلول های بنیادی به عنوان منبعی برای همه سلول های خونی و ایمنی

محققین در مرکز جامع سرطان فرد هاچینسون مجموعه خاصی از سلول های بنیادی خونی بالغ را شناسایی کرده اند که منحصرا مسئول تولید جمعیت سلول های خونی و ایمنی بعد از پیوند هستند. یافته های این مطالعه، این پتانسیل را دارد که انقلابی در پیوند سلول های بنیادی خونی و سلول درمانی و ژن درمانی برخی بیماری ها ایجاد کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، پیش از این تصور می شد که انواع مختلفی از سلول های بنیادی خونی در  خون سازی، موفقیت پیوند و حفظ سلامت سیستم ایمنی خونی دخیل هستند. اما در مطالعه ای جدید دکتر هانس پیتر کیم و همکارانش در فرد هاچینسون، با مطالعاتی که روی پریمات های غیر انسانی انجام داده اند، جمعیت جدیدی از سلول های خونی را شناسایی کرده اند.

سلول های بنیادی خونی را می توان بلوک های ساختاری اولیه خون سازی در بدن دانست. این سلول ها رشد کرده و به انواع سلول ها از سلول های B‌و T‌گرفته تا پلاکت ها تبدیل می شوند. تیمار این سلول های بنیادی خونی یا تولید ورژن های سالم تر از این سلول ها، هدف اصلی ژن درمانی و ویرایش ژن است. زیرا مشخص نیست که چه نوع سلول بنیادی خونی می تواند در درمان موثرتر باشد. جمعیت سلولی گلد استاندارد برای سلول های بنیادی- ژن درمانی، سلول های CD34+ است. اما پیتر کیم و همکارانش دو مارکر جدید را شناسایی کردند که می توانند برای شناسایی جمعیت موثرتر سلول های بنیادی خونی استفاده شوند. این جمعیت که حدود 5 درصد سلول های بنیادی خونی را تشکیل می دهند، سلول هایی با مشخصه CD34+CD45AR-CD90+ هستند. مطالعه روی پریمات های غیر انسانی نشان داد که این جمعیت سلولی قادرند کل سیستم ایمنی جانور را ظرف مدت 10 روز بازسازی کنند.استفاده از این سلول های با پتانسیل بالا و ویرایش ژنومی آن ها برای کاربرد موثرتر در پیوند ها می تواند راه گشای بسیاری از درمان بسیاری از سرطان های خونی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه