تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 آذر 1396
تکنیکی جدید که برای کاهش عوارض جانبی و بهبود انتقال نانو داروهای شیمی درمانی

  تکنیکی جدید که برای کاهش عوارض جانبی و بهبود انتقال نانو داروهای شیمی درمانی

محققین دانشگاه کارنگی ملون، روش جدیدی را برای انتقال نانوداروهای شیمی درمان یافته اند که دسترس پذیری زیستی داروها را افزایش داده و عوارض جانبی آن را کاهش می دهند. آن ها نشان داده اند که استفاده از منابع غذایی مورد تایید FDA پیش از شیمی درمانی می تواند میزان سمیت دارو را در طحال، کبد و کلیه کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نانوداروها، داروهایی هستند که به ذرات کوچک زیست سازگار چسبیده اند و در درمان شماری از بیماری ها از جمله سرطان موثر هستند. با این حال انتقال این داروها به صورت موثر صورت نمی گیرد  و تنها حدود 0.7 درصد از نانوداروهای شیمی درمانی به سلول های توموری هدف می رسند و باقی آن ها وارد اندام های گفته شده می شوند و سمیت و عوارض جانبی ناخواسته ای را ایجاد می کنند.

دکتر چین هو و همکارانش در دانشگاه کارنگی ملون راه جدیدی را برای بهبود انتقال نانوداروهای شیمی درمان بوسیله Intralipid که یک منبع غذایی مورد تایید FDA است، ارائه داده اند که سیستم رتیکولو اندوتلیال را به نوعی مختل می کند. این سیستم شامل شبکه ای از سلول ها و بافت ها در سراسر بدن از جمله خون، گره های لنفی، طحال و کبد است که نقش مهمی را در سیستم ایمنی بازی می کنند.

هو و همکارانش، تکنیک شان روی مدل رتی سرطان و با استفاده از نانوداروی شیمی درمانی ابراکسان، مارکیبو و اونیوید تست کردند.  آن ها در این مطالعه یک ساعت قبل از تجویز نانوداروی شیمی درمانی برای جانور، Intralipid را استفاده کردند و مشاهده کردند که روش آن ها منجر به کاهش مقدار دارو در کبد، طحل و کلیه ها می شود و در نتیجه عوارض جانبی سمی دارو را کاهش می دهد. هم چنین آن ها مشاهده کردند که این امر موجب می شود که مقدار بیشتری از دارو در دسترس سلول های توموری باشد. خود تیمار با Intralipid اثر مضری روی رشد تومور یا کارایی دارو ندارد. به نظر می رسد که این روش انتقال دارو می تواند برای انواع نانوداروها مورد استفاده قرار گیرد و نیازی به مدیفیکاسیون بیشتر دارو نیست.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه