تاریخ انتشار: شنبه 25 آذر 1396
اسفروئیدهای کشت شده سه بعدی برای درمان سرطان تخمدان

  اسفروئیدهای کشت شده سه بعدی برای درمان سرطان تخمدان

تیمی از محققین فرایندی را طراحی کرده اند که به موجب آن می توان صدها توده سلولی را به صورت اسفروئیدهایی کشت داد که از تعداد اندکی از سلول های توموری مشتق شده از بیماران بوجود آمده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این اسفروئیدها در ساختارهایی به نام آرایه  384 تایی قطره های معلق(hanging drop) رشد می کنند که حاوی یک محیط کشت ویژه هستند. این روش سه بعدی، سلول هایی را تولید می کند که شبیه شرایط شان در درون بدن رشد می کنند و تکثیر می شوند. به نظر می رسد که این اسفروئیدها در مقایسه با کشت های دو بعدی موجود می توانند گزینه مناسب تری برای تست داروهایی جدید باشند.

در مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است دکتر متا و همکارانش اثر داروهای سرطانی را روی اسفروئیدهای سرطانی کشت شده بررسی کرده و پاسخ آن ها را با سلول های سرطان تخمدان برداشته شده از همان بیمار و آن هایی که به موش ایمپلنت شده اند، مقایسه کردند. آن ها نشان دادند که پاسخ اسفروئیدهای کشت شده به داروها شبیه سلول های طبیعی است که در موش ایمپلنت شده بودند. به عقیده این محققین استفاده از این آرایه قطره های معلق، منجر به تولید اسفروئیدهای بی شماری می شود که می توان به کمک آن ها داده های بی شماری را در مورد اثر داروها یا کوکتیل های دارویی نه تنها در سرطان تخمدان بلکه سایر سرطان ها بدست آورد.

سرطان تخمدان، سرطانی شایع بین خانم هاست که معمولا بعد از شیمی درمانی یا پرتودرمانی، 70 درصد احتمال عود مجدد آن وجود دارد و معمولا به روده، دیوار شکمی و کبد متاستاز می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه