تاریخ انتشار: شنبه 31 فروردین 1392
پیری سلول های بنیادی محرک پیری موجودات است

  پیری سلول های بنیادی محرک پیری موجودات است

هنگامیکه انسان ها و حیوانات پیر می شوند کاهشی درسطح پروتئین BubR1 رخ داده وموجب پیری سلول، از دست دادن وزن، خستگی عضلانی و آب مروارید می شود.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،  محققان کلینیک مایو نشان داده اند که سلول های بنیادی یا سلولهای پیش ساز بالغ که برای ترمیم و بازسازی ماهیچه های اسکلتی و نگهداری ازسلامت بافت های چربی مهم هستند، در معرض خطر پیری سلولی بوده، و پاکسازی این سلول ها، پیری وابسته به سن این بافتها را محدود می کند.
این یافته ها در ژورنال Cell منتشر شده است.
BubR1 یک بخش ضروری ازتقسیم میتوزی است که مکانیزم کنترل کننده تقسیم مناسب سلولی را بر عهده دارد. بدون سطوح کافی BubR1، عدم تعادل کروموزومی رخ خواهد داد، که منجر به پیری زودرس و سرطان می شود. با استفاده از موش های جهش یافته ای که سطوح پایینی از BubR1 را بیان می کردند، محققان بافت های ناکارآمدی را ایجاد کردند که در بازسازی سلول ها دچار اختلال بودند. در بررسی جمعیت های سلولی پیش سازدربافت های چربی و عضله اسکلتی این موش ها، آنها دریافتند که زیر مجموعه ای از سلولهای پیش ساز دچار پیری شده و فاکتور سرکوبگر توموری p53 درآنها از طریق فعال کردن P21 برای جلوگیری از این فرایند، فعال شده اند.
دکتر Jan van Deursen زیست شناس مولکولی درکلینیک مایو و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: "پیش ازاین ما کشف کرده بودیم که سلول های پیر در بافت های پیری تجمع یافته و پاکسازی این سلول ها، کاهش عملکردهای وابسته به سن را دراین بافت ها به تاخیرمی اندازد. "پیشرفت کلیدی مطالعه حاضر این است که جمعیت های سلولی پیش ساز به فرایند پیری حساس تر بوده بنابراین درظرفیت ذاتی بافت ها برای مقابله با زوال و انحطاط  مداخله می کنند.
به گفته محققان، این یافته ها نه تنها به افزایش دانش درخصوص فرایند پیری سلول مرتبط به افزایش سن و بیماری ها کمک می کند، بلکه درک مکانیسم آن ممکن است به درمان های آینده منجر شود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه