تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 اردیبهشت 1392
روشی غیر تهاجمی برای ژن درمانی بیماری پارکینسون

  روشی غیر تهاجمی برای ژن درمانی بیماری پارکینسون

محققان دانشگاه نورث ایسترن در بوستون یک روش ژن درمانی را که ممکن است یک روز بیماری پارکینسون (PD) را متوقف کرده و از پیشرفت بیماری و برگشت علائم آن جلوگیری کند را کشف کرده اند. نوآوری این روش، تزریق از مسیر بینی و استفاده از نانوذرات حاوی ژن نجات دهنده سلول های عصبی مغز از مرگ ، می باشد. بیماری پارکینسون یک اختلال ویرانگردر بازسازی سلول های عصبی است که ناشی از مرگ سلول های عصبی دوپامینرژیک در یک منطقه حرکتی کلیدی مغز به نام substantia nigra (SN) می باشد. از دست دادن این سلول های عصبی منجر به لرزش و کندی حرکات شده که به طور فزاینده ای با گذشت زمان بدترمی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛ در حال حاضر، بیش از 1٪ از جمعیت بالای 60 سال به پارکینسون مبتلا بوده و حدود 60،000 آمریکایی هر ساله با این بیماری شناسایی می شوند. داروهای موجود در بازار برای پارکینسون تقلید کننده و یا جایگزین کننده دوپامین از دست رفته است، اما مشکل اصلی را که از دست دادن تدریجی نورون های دوپامین ساز است، برطرف نمی کند.
هدف آزمایشگاه دکتر Barbara Waszczak  در دانشگاه نورث ایسترن یافتن راهی برای استفاده از پتانسیل فاکتور نوروتروفیک مشتق از سلول های گلیال (GDNF) به عنوان درمانی برای پارکینسون می باشد. GDNF یک پروتئین تغذیه کننده نورون های دوپامین است که از طریق فعال کردن مسیرهای بقا و رشد در داخل سلول عمل می کند. GDNF قادر به محافظت از نورون های دوپامین ساز از آسیب و بازگرداندن عملکرد سلول های عصبی آسیب دیده و در حال مرگ در بسیاری از مدل های حیوانی پارکینسون می باشد. با این حال، عملکرد GDNF به علت عدم توانایی آن در عبور از سد خونی مغزی (BBB) محدود می شود، در نتیجه نیاز به جراحی و تزریق مستقیم به مغز دارد. برای برطرف کردن این مشکل، آزمایشگاه Waszczak روش تزریق داخل بینی را مورد بررسی قرار داده است. مطالعه قبلی آنها نشان داد که تحویل GDNF از داخل بینی سبب محافظت ازنورونهای آسیب شده در یک مدل موش استاندارد پارکینسونی شده است.
در ادامه مطالعات قبلی، Brendan Harmon در آزمایشگاه Waszczak ، از روش داخل بینی برای تحریک سلول های مغزی برای تولید مداوم  GDNF استفاده کرده است. او از نانوذراتی که توسط شرکت Copernicus Therapeutics تولید شده، برای ترانسفکشن سلول های مغزی با پلاسمید حامل ژن بیان کننده  (GDNF) استفاده کرد. هنگامی که این نانوذرات از طریق بینی به موش داده می شود، سبب افزایش تولید GDNF در سراسر مغز برای مدت طولانی شده و نیازی به استفاده دوزمکررآن نداشت. Waszczak و Harmon بر این باورند که تزریق داخل بینی نانوذرات ممکن است ابزاری موثر و غیر تهاجمی برای ژن درمانی GDNF  دربیماری پارکینسون و روشی برای انتقال دیگر ناقلین ژنی به مغز فراهم کند.
 

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 09 مهر,1393

negin

این مطالعه در روی نمونه موش موثر بوده ایا روی انسان بررسی شده ؟ اگه بررسی شده نتیجه چی بوده؟

جمعه, 04 بهمن,1392

لیلا عرب

با سلام <br />از آنجا که بحث ژنتیک در بیماری پارکینسون مطرح است لذا محققین سعی دارند با اصلاح ژن معیوب به درمان بیماری کمک کنند که فعلا در مرحله تحقیقات است و هنوز درمان پارکینسون با این روش ممکن نیست.

پنجشنبه, 03 بهمن,1392

الهام

سلام اخرين يافته هاي چي هست ؟شديدا به كمك نيازدارم

دوشنبه, 13 خرداد,1392

لیلا عرب

با سلام
در مان های داروئی مانند تترابنازید، داروهای ضد افسردگی ، توان بخشی ، کار درمانی ، و در مان هائی که در فاز تحقیقات است مانند ژن درمانی و سلول درمانی

چهارشنبه, 04 اردیبهشت,1392

Nahid

باسلام و خسته نباشید

لطفاً آخرین یافته ها و روش های درمانی کره هانتیگتون را نیز اعلام بفرمایید.

باتشکر
آقایی
09155574801

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه