تاریخ انتشار: دوشنبه 21 آذر 1390
دیدگاه جدیدی نسبت به تکوین پانکراس، امید تازه ای به بیماران دیابتی می دهد

  دیدگاه جدیدی نسبت به تکوین پانکراس، امید تازه ای به بیماران دیابتی می دهد

یک اختلال ژنتیکی نادر به دانشمندان دیدگاه جدیدی نسبت به چگونگی تکوین پانکراس و برنامه نویسی مجدد سلول های بنیادی برای تبدیل به سلول های پانکراسی داده است.
فقدان پانکراس بیماری نادراست که در آن بدن قادر به تولید پانکراس نیست. پانکراس نقش مهمی در تنظیم سطوح قند خون ، با انتشار هورمون انسولین تولید شده توسط سلول های بتا پانکراسی ایفا می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از India News؛ همچنین آنزیم های کمک کننده به هضم و جذب مواد غذایی را نیز تولید می کند.
یک تیم بین المللی از محققان به رهبری دانشمندان دانشگاه Exeter گزارش کردند که جهش در ژن GATA6 در پانزده نفر از بیست و هفت نفر مبتلا به فقدان پانکراس دیده شده است.
این مطالعه نقش کلیدی GATA6 را در توسعه سلول های پانکراسی ثابت کرد .اما نکته جالب این بود که خاموش کردن ژن GATA6 در مدل های موشی هیچ تفاوتی درتکوین پانکراس نشان نداد.
Andrew Hattersley  می گوید: این بیماری نادر ژنتیکی به ما بینش جدیدی در مورد چگونگی تکوین پانکراس داده است. مطالعه ما نشان می دهد که GATA6 در فرایند برنامه نویسی مجدد سلول های بنیادی برای تبدیل به سلول های پانکراسی نقش بسیار مهمی بازی میکند و ما امیدواریم این ، کمک بسیار مهمی در تلاش برای ایجاد سلول های بتا برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1باشد.

با وجودیکه فقدان پانکراس شکل شدید اختلال عملکرد پانکراس است ، دیابت به مراتب شایع تراست. در دیابت نوع 1 ، که به طور کلی در دوران کودکی بروز می کند، حمله سیستم ایمنی ، سلول های بتا پانکراسی را تخریب می کند و بدن توانایی تنظیم قند خون را از دست می دهد ، در حالی که در دیابت نوع 2 ، سلول های بتا به تدریج ، معمولا در دوران بزرگسالی ، عملکردشان را از دست می دهند.
Ellard   Sian گفت: این کشف با کمک روش های جدید تعیین توالی ممکن شد بدین معنا که ما توانستیم تمام اطلاعات ژنتیکی در یک فرد را بررسی کنیم و همچنین با کمک پزشکان سراسر جهان ما قادربه مطالعه 27 بیمار با یک بیماری بسیار نادر شدیم.
این مطالعه به تازگی در Nature Genetics منتشر شده است.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه