تاریخ انتشار: شنبه 07 اردیبهشت 1392
اثر آسپرین در مقابله با سرطان سینه

  اثر آسپرین در مقابله با سرطان سینه

مطالعات نشان می دهد دوز پایین آسپرین مانع تکثیر دو رده سلولی سرطان سینه می شود.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طبق نتایج یک مطالعه که توسط پژوهشگران امریکایی صورت گرفته، استفاده از دوز پایین آسپرین ممکن است مانع پیشرفت سرطان سینه شود. مطالعه نشان داده است که آسپرین رشد رده های سلولی سرطان سینه را درآزمایشگاه کند می کند و به طور قابل توجهی رشد تومور را در موش ها کاهش می دهد.درمان قدیمی سردرد نیز قادر به جلوگیری از گسترش سلول های توموری است.
نقش آسپرین یا استیل سالسیلیک اسید در ممانعت و درمان سرطان از اواخردهه1980 برا ی محققان جذاب بوده است. زیرا پژوهشگران دریافته بودند که مصرف آن خطر سرطان هایی نظیرپروستات وکولون را کاهش می دهد. شواهدی نیز وجود داشت که نشان می داد سرطان سینه در زنانی که به علت کاهش خطر سکته مغزی آسپرین مصرف می کردند  خطر برگشت سرطان کم تر دیده می شد.
در این مطالعه محققان با بررسی موش ها دریافتند که آسپرین به کاربرده شده برای تیمار سلول های سرطانی باعث عدم تشکیل سلول های بنیادی یا شکل گیری تعداد کمی از آن ها می شود. عقیده بر این است این سلول ها تامین کننده رشد وگسترش تومورها می باشند. در شیمی درمانی اولیه اگر سلول های بنیادی  تخریب نشوند، سرطان از بین نرفته و مجددا دیده خواهد شد. در آزمایشات انجام شده ، آسپرین تکثیر دو رده سلولی متفاوت از سرطان سینه را بلوکه کرده است. یک رده سلولی triple-negative breast cancer  نام دارد وعلاوه بر این که درمان آن بسیار مشکل است و تشخیص آن نیز بسیارسخت است.این سلول ها فاقد گیرنده استروژن،پروژسترون وHer2 هستند. آسپرین ممکن است اثرات درمان های فعلی را در زنانی که سلول های سرطانی آن ها برای گیرنده مثبت تلقی می شوند، بهبود بخشد.در این مطالعه ، آسپرین اثر tamoxifen، داروی مرسوم برای این گونه بیماران را افزایش داده است.
به گفته محققان توانایی آسپرین در حمله به چندین مسیر متابولیکی سلول های سرطانی ، این دارو را به عنوان گزینه ای مناسب برای درمان سرطان مطرح ساخته است.چرا که سرطان ناشی از یک ژن نیست بلکه ژن های متعددی در سرطان حضور دارند.
آسپرین دارویی است که اثرات جانبی نیز دارد نظیر خون ریزی دستگاه گوارش. محققان در حال تحقیق در این موردهستند که آیا مزایای مصرف منظم آسپرین بیشتر از مضرات آن است یا خیر؟
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه