تاریخ انتشار: یکشنبه 26 آذر 1396
رشد سلول های بنیادی پانکراسی برای تحقیقات دیابت

  رشد سلول های بنیادی پانکراسی برای تحقیقات دیابت

یک رویکرد جدید کشت سلول بوسیله محققین A*STAR ارائه شده است که می تواند به مطالعه دیابت کمک کند و درمان بهتر این بیماری را تسهیل کند. این روش کشت نشان می دهد که چگونه پانکراس شکل می گیرد و چرا برخی از سلول ها در دیابت دچار مشکل می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، دیابت نوع یک زمانی رخ می دهد که انسولین کافی بوسیله سلول های بتای پانکراس به جریان خون آزاد نشود. انسولین در بازجذب گلوکز از خون بوسیله سلول های بدن نقش دارد. معمولا برای درمان بیماران مبتلا به این نوع دیابت از تزریق انسولین استفاده می شود.

در حال حاضر بیشتر از کشت های دو بعدی  و ظروف کشت سلولی آزمایشگاه برای کشت سلول های بتا و مطالعه آن ها استفاده می شود که معمولا برای کشت و تکثیر این سلول ها کافی نیستند. از طرف دیگر بیشتر مطالعات فعلی سعی در استفاده از سلول های بنیادی پرتوان برای تولید سلول های بتا دارند و پروتکل های موجود شامل چندین مرحله زمان بر بوده و منجر به ایجاد جمعیت های یکدست از سلول های بتا نمی شوند،  به همین دلیل تفسیر نتایج بدست آمده از این کشت ها به میزان زیادی مشکل است

محققین A*STAR روشی جدیدی را ارائه کرده اند که مراحل آن کمتر بوده و با مراحل تکوینی سلول های بتا هماهنگ تر است. این روش منجر به تولید سلول های بنیادی پانکراسی می شود که تکثیر آن ها ممکن است. در مطالعات متعددی که این محققین انجام داده اند کوکتیلی از سیگنال های شیمیایی را شناسایی کرده اند که به تبدیل سلول های بنیادی پرتوان به سلول های بنیادی پانکراسی و در نهایت سلول های بتا موثر هستند. نکته کلیدی این پروتکل تولید سلول های بنیادی پانکراسی است که قابلیت خودنوزایی بالایی دارند و در نتیجه می توانند به طور مکرر تکثیر شه و منبع نامحدودی از سلول های شبه بتا را تولید کنند. این روش در مقایسه با روش های ارائه شده قبلی آسان تر، سریع تر و ارزان قیمت تر است و منبع بزرگ تری از سلول های بنیادی پانکراسی را تولید می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه