تاریخ انتشار: شنبه 02 دی 1396
مینی مغزها ممکن است شبیه مغز طبیعی چین خوردگی پیدا کنند

  مینی مغزها ممکن است شبیه مغز طبیعی چین خوردگی پیدا کنند

سلول های درون مغز منقبض می شوند و این در حالی است که سلول هایی که در ظروف آزمایشگاهی متداول رشد می کنند پهن می شوند و به سمت پیرامون دست و پا می کشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در انستیتو وایزمن در کار با مغزهای تولید شده در آزمایشگاه (ارگانوئیدهای مغزی) نحوه رشد این مینی اندام ها را بررسی کرده اند. آن ها دریافته اند که کشیده شدن سلول و هل دادن آن ها بوسیله یکدیگر منجر به ایجاد چین هایی در ارگانوئیدها می شود که مشابه با چین های مغز کامل انسانی است.

در این مطالعه جدید دکتر رینر و همکارانش سلول های بنیادی مغزی را بین دو اسلاید میکروسکوپ و یک غشای سوراخدار ساندویچ کردند.  این سیستم به سلول ها اجازه می داد که به مواد غذایی و اکسیژن دست یابند و به محققین کمک می کرد که نحوه رشد ارگانوئیدها را بررسی کنند. سلول های صفحات لایه لایه ای را در نزدیکی لبه اسلایدها شکل دادند که ارگانوئیدها را شبیه نان پیتا در می آورد.  شش روز بعد از این که مینی مغزها شروع به رشد کردند، چین و چروک هایی شروع به شکل گیری در لایه های خارجی ارگانوئیدها کرد.

این ارگانوئیدهای مغزی ممکن است به توضیح این که چرا افراد مبتلا به لسنسفالی مغز صافی دارند کمک کند. رینر و همکارانش از سیستم ویرایش ژنی CRISPR/Cas9 برای ایجاد موتاسیون در ژن LIS1 استفاده کردند. افراد مبتلا به لیسنفسالی اغلب دارای موتاسیون در این ژن هستند و مشاهده شد که به همین دلیل سلول هایشان قادر به انقباض و حرکت طبیعی نیستند. رینر و همکارانش اولین کسانی نیستند که فرضیه کشیدن و هل دادن(Push-Pull) را برای چگونگی شکل گیری چین های مغزی ارائه کرده اند اما آن ها برای اولین بار توانسته اند این مفهوم را در سیستم های آزمایشگاهی نشان دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه