تاریخ انتشار: شنبه 09 دی 1396
توالی یابی ژنوم سمندرها ممکن است سرنخ هایی را در مورد بازسازی بافت انسانی ارائه دهد

  توالی یابی ژنوم سمندرها ممکن است سرنخ هایی را در مورد بازسازی بافت انسانی ارائه دهد

محققین در انستیتو کارولینسکا ژنوم یک سمندر را توالی یابی کرده اند که ژنوم آن تقریبا شش برابر ژنوم انسان است. در این بین آن ها خانواده ای از ژن ها را شناسایی کرده اند که می توانند سرنخ هایی را در مورد توانایی منحصربفرد این موجودات برای بازسازی بافت های پیچیده و هر بافت دیگر بدن ارائه دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از genengnews، سمندرها در بین مهره داران، توانایی خارق العاده ای در بازسازی بخش های پیچیده بدن شان دارند. اما منابع ژنومی محدودی که در مورد آن ها وجود دارد موجب شده است که درک ما از بازسازی در سمندرهای بالغ ناچیز باشد. در این راستا محققین انستیتو کارولینسکا اطلاعات ژنومی و ترانسکریپتومی را در مورد گونه ای از سمندرهای ایبری به نام Pleurodeles waltl ارائه داده اند که یک گونه مناسب برای پژوهش های آزمایشگاهی است. آن ها دریافتند که میکروRNAهای خاص سلول های بنیادی جنینی به نام های miR-93b و miR-427/430/302 در طی بازسازی اندام حرکتی این موجودات بیان می شوند. علاوه براین، خانواده ای از متیل ترانسفرازها نیز بطور ویژه در ضمائم بالغی بیان می شود. با استفاده از تکنولوژی ویرایش ژنی CRISPR/Cas9، آن ها نشان دادند که برخلاف سمند آکسولوتل، Pax3 وجود دارد و برای تکوین ضروری است و برخلاف پستانداران، بازسازی عضلانی بدون ژن Pax7 دارای عملکرد نیز صورت می گیرد. این داده ها پایه ای را برای مطالعات ژنومی مقایسه ارائه می دهد و مدل هایی را برای بررسی ظرفیت بازسازی کنندگی در بین مهره داران فراهم می آورد.

این اولین بار بوده است که ژنوم سمندر به طور کامل توالی یابی شده است و نشان می دهد که نسخه های متعددی از میکروRNAهای خاص در این موجود وجود دارد که در مورد پستانداران تنها در سلول های بنیادی جنینی و سلول های توموری وجود دارند. با شناسایی نقش این میکروRNAها در فرایند بازسازی می توان از آن ها به عنوان مولکول هایی هدف یا ترکیبات بازسازی کننده در مورد موجودات عالی تر استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه