تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 12 دی 1396
یک داروی دیابتی به میزان قابل توجهی حافظه را در موش های آلزایمری احیا می کند

  یک داروی دیابتی به میزان قابل توجهی حافظه را در موش های آلزایمری احیا می کند

یک داروی تولید شده برای درمان دیابت می تواند برای درمان آلزایمر نیز استفاده شود. این دارو می تواند به سه طریق حافظه از دست رفته را در موش های آلزایمری احیا کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماری آلزایمر شایع ترین دلیل زوال عقل(dementia) محسوب می شود و آمارها نشان می دهد که بروز این عارضه روز به روز در جوامع مختلف رو به افزایش است. به نحوی که تصور می شود تا سال 2051، بیش از دو میلیون نفر در بریتانیا به این عارضه مبتلا شوند. از آن جایی که ظرف 15 سال گذشته داروی جدیدی برای درمان آلزایمر طراحی و تولید نشده است، نیاز ضروری به یافتن راه های جدید برای درمان این بیماری یا کاستن از عوارض آن است. در این میان از داروهایی که برای عارضه های دیگر طراحی و تولید شده و مورد تایید قرار گرفته اند نیز استفاده می شود. مطالعه ای در دانشگاه لنکاستر نشان داده است که داروی دیابتی لیراگلوتید(liraglutide) می تواند در درمان افراد آلزایمری بسیار امیدوار کننده باشد. این دارو که ترکیبی از GLP-1، GIP و گلوکاگون است دارای گیرنده سه گانه ای است و به همین دلیل می تواند مغز را در برابر تخریب محافظت کند.

در این مطالعه محققین از موش ترانس ژن APP/PS1 استفاده کردند که ژن های جهش یافته انسانی در بیماری آلزایمر را بیان می کرد. این ژن ها در افرادی مشاهده می شوند که از شکل ارثی دیابت رنج می برند. موش های ترانس ژن پیر شده در مراحل پیشرفته تخریب عصبی ناشی از آلزایمر تحت تیمار با داروی لیراگلوتید قرار گرفتند و مشاهده شد که این دارو موجب افزایش سطح فاکتورهای رشد مغزی می شود که از عملکرد سلول های عصبی محافظت می کنند. این دارو مقدار پلاک های آمیلوئیدی را در مغز کاهش می دهد و موجب کاهش التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو نیز می شود. به این ترتیب این دارو سرعت از دست رفتن سلول های عصبی را آهسته می کند.

این مطالعه نتایج امیدوار کننده ای را در مورد کارایی این داروی چند گیرنده ای که در اصل برای درمان دیابت نوع دو طراحی شده است نشان می دهد. به نظر می رسد که این دارو اثرات محافظت کنندگی عصبی را دارا است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه