تاریخ انتشار: دوشنبه 25 دی 1396
تکنولوژی های طب بازساختی و میزان پذیرش آن ها در جامعه

  تکنولوژی های طب بازساختی و میزان پذیرش آن ها در جامعه

طب بازساختی اصطلاحی است که برای رویکردهایی که برای ترمیم یا جایگزینی سلول ها و بافت های انسانی آسیب دیده و بیمار استفاده می شود را در بر می گیرد. این رویکردها می تواند شامل استفاده از سلول های بنیادی و یا تحریک مکانیسم های ترمیمی خود بدن باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، به دلیل کاربرد وسیع در علوم، تکنولوژی و اخلاق، طب بازساختی توجه محققین و پزشکان بسیاری را به خود جلب کرده است.

اخیرا در مطالعه داگلاس سیپ در دانشکده پزشکی دانشگاه کیئو توکیو با همکاری محققین دیگری از دانشگاه های بریتیش کلمبیا، مک گیل، میامی، کالیفرنیا و ...، مروری اجمالی بر جنبه های خلاقانه اجتماعی، اخلاقی و قانونی طب بازساختی داشته اند. حتی کشورهایی که رهبری و سیاست های آن ها محدودیت هایی را در زمینه طب بازساختی ایجاد کرده بودند(مانند کانادا)، در حال حاضر با تغییر سریع در چشم اندازهای طب بازساختی مواجه هستند که این تا حد زیادی به دلیل پیشرفت های علمی سریع مانند تکنولوژی سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) و ویرایش ژنوم های هدفمند با تکنیک هایی مانند CRISPR/Cas9 است.

یک جنبه کلیدی برای پیشرفت این حوزه، همکاری بین دانشمندان و کسانی است که در جامعه ELSI حضور دارند. آموزش هر دو طرف برای همکاری در کانادا مورد بررسی قرار می گیرد، که به دنبال راه اندازی یک مجموعه آموزشی برای آشنا کردن دانشمندان علوم اجتماعی با جریان کار آزمایشگاهی و برعکس آشنا کردن محققین آزمایشگاهی با مسائل اخلاقی و اجتماعی است. پیشرفت سریع در زمینه طب بازساختی نیازمند پشت سر گذاشتن یا منسوخ کردن بسیاری از قوانین سیاسی و اخلاقی است که بر سر راه این علم وجود دارد. بنابراین، محققین و تصمیم گیرندگان این حوزه خواستار توجه رهبران جامعه بین المللی طب بازساختی مانند انجمن بین المللی برای تحقیقات سلول های بنیادی برای بازنگری سیاست ها و قوانین موجود در این زمینه هستند تا بتوانند از پیشرفت های صورت گرفته در سال های اخیر در جهت کمک به جامعه بشری استفاده کنند. در عصر رسانه های احتمالی، درک طب بازساختی و سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود، به خوبی می تواند به جامعه و مردم منتقل شود اما در این میان تحریفاتی نیز صورت می گیرد. بنابراین، محققین براین باورند که در کار در زمینه های مختلف طب بازساختی، باید مطالعه وسیعی در زمینه سطح آگاهی مردم و میزان پذیرش جامعه از تکنولوژی های نوظهور مانند iPSCها یا  ویرایش ژن CRISPR/Cas9 صورت گیرد و در صورت قطعی بودن موفقیت این تکنولوژی ها، اطلاع رسانی مناسبی برای مردم صورت گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه