تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 آذر 1390
تحقیقات عظیم روی DNA،  جهش های جدید عامل بروز سرطان خون را آشکار ساخت

  تحقیقات عظیم روی DNA، جهش های جدید عامل بروز سرطان خون را آشکار ساخت

جامع ترین تحقیقات بر روی ناهنجاری های DNA در لوسمی مزمن لنفوسیتی (CLL) منجر به کشف چند ژن جدید تغییر یافته کرده که این سرطان خون رایج را سبب شده است.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ساینس دیلی، محققان مرکز سرطان دانا(Dana ) و موسسه برود (Broad ) عنوان کردند یافته های پژوهشی جدید به طور بالقوه می تواند به پزشکان برای پیش بینی اینکه بیماری یک فرد به سرعت پیشرفت می کند و یا اینکه برای سال ها سست پیش می رود.

دکتر Catherine J. Wu از مرکز سرطان دانا گفت:  با استفاده از توالی DNA "نسل بعدی"، این تیم 9 ژن جهش یافته را در 91 بیمار شناسایی کردند. 5 ژن جهش یافته در CLL برای اولین بار دخیل دانسته شد.

این محقق و نویسنده ارشد این مقاله گفت: جهش در SF3B1 ،یکی از ژن های جدید، با اسپلایسینگ ژن و یا "ویرایش" پیام های RNA که به صورت یک قالب ژنتیکی که سلول برای ساختن یک پروتئین مشخص استفاده می کند تداخل دارد.

وی افزود: ما یک مسیر جدید سرطان( اسپلایسینگ نابجای RNA ) پیدا کردیم که بسیار هم بارارزش است.

CLL شایع ترین شکل سرطان خون است. انجمن سرطان آمریکا پیش بینی کرد که تا سال 2011 تعداد بیماران مبتلا به این بیماری به 14570 نفر می رسند که از این میان 4380 نفر جان خود را از دست خواهند داد.

لوسمي لنفوسيتي مزمن (cll) سرطاني با رشد بسيار آهسته مربوط به اعضاي خونساز در افراد سالمند است (در مردان بالاي 50 سال شايع تر است ). علايم شايع در مراحل زودرس بيماري ، به تدريج باعلایم خستگي و ضعف عمومي،كم خوني خفيف تا متوسط

، گره هاي لنفاوي بزرگ شده و سفت، كاهش وزن بدون علل معمول، بزرگي طحال و كبد، حساس شدن نسبت به عفونت ها و در مراحل ديررس با ناتواني در مقابله با عفونت هاي باكتريايي ، ويروسي يا قارچي، ضعف ناتوان كننده بروز می یابد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه