تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 دی 1396
ارتباط ژن/سلول دیدگاه های جدیدی را در مورد چگونه سالم ماندن میکروبیوم گوارشی ارائه می دهد

  ارتباط ژن/سلول دیدگاه های جدیدی را در مورد چگونه سالم ماندن میکروبیوم گوارشی ارائه می دهد

سلول های پانت روده مانند یک آنتی بیوتیک داخلی هستند که میکروب های ناخواسته گوارشی که وارد روده کوچک شده اند را حذف می کنند و در نتیجه به حفظ سلامت میکروبیوم ما کمک می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، زمانی که سلول های پانت روده کوچک ما عملکردشان را از دست می دهند، ما دچار بیماری های التهابی ناتوان کننده و دردناک روده ای می شود که مستعد تبدیل شدن به سرطان هستند. در مطالعه ای جدید، محققین در کالج پزشکی جورجیا شواهدی را ارائه کرده اند که یک ژن کمتر شناخته شده، نقش مهمی را در حفظ سلامت و فعال بودن سلول های پانت بازی می کنند.

در مطالعه ای که روی مدل موشی بیماری روده التهابی صورت گرفته است، محققین نشان داده اند که ناک اوت کردن ژن Ufbp1 در پوشش روده ای که سلول های پانت زیر آن قرار دارند، منجر به مرگ این سلول ها می شود. این ژن به طور طبیعی به میزان زیادی در سلول های پانت بیان می شود و روده کوچک انسان نیز منبع اصلی وجود سلول های پانت است. مطالعات جانوری و انسانی نشان داده است که در بیماری روده التهابی، هم بیان ژن Ufbp1 و هم تعداد سلول های پانت کاهش می یابد. مطالعه بیشتر نشانداد که نقص در ژن Ufbp1 روی تا خوردن پروتئین اثر می گذارد که در واقع مربوط به نحوه پاسخ دهی به استرس سلولی بوسیله شبکه اندوپلاسمی است. یکی از عواقب تا خوردن نامناسب پروتئین ها، مرگ سلولی است. به نظر می رسد که ژن Ufbp1 نقش مهمی را در حفظ سلامت شبکه اندوپلاسمی و در نتیجه تا خوردن مناسب سلول ها بازی می کند و ارتباط بین این ژن و سلول های پانت می تواند اهداف درمانی جدیدی را معرفی کند. در حالت طبیعی و در جهت ارائه یک پاسخ ایمنی طبیعی به میکروب های ناخواسته وارد شده به روده، سلول های پانت آنزیم هایی را ترشح می کنند که با ایجاد سوراخ هایی در غشای میکروب های مهاجم موجب مرگ آن ها می شوند. هم چنین این مطالعه نشان داده است که ژن Ufbp1 برای سلامت سلول های گابلت در پوشش اپی تلیالی مهم هستند. این سلول های گابلت در ترشح موکوس محافظ روده نقش دارند و ناک اوت شدن Ufbp1، منجر به مرگ این سلول ها به همراه سلول های پانت می شود. هم چنین شواهد دیگری نیز نشان داد که سلول های پانت به خودنوزایی سلول های بنیادی کمک می کنند که این سلول ها نیز به نوبه خود سلول های پانت و سایر سلول های پوشش روده را تولید می کنند.

مطالعات انسانی بیشتری برای شناسایی ارتباط بین ژن ها و بیماری های روده التهای نیاز است اما مطالعاتی از این دست می تواند به ایجاد چشم اندازهای تاثیر گذار برای مقابله با این بیماری رنج آور و شایع کمک کننده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه