تاریخ انتشار: شنبه 14 اردیبهشت 1392
سرنخ های ژنتیکی جدید در مورد سرطان پستان و تخمدان

دانشمندان در یک مطالعه بزرگ بین المللی نشان داده اند که تفاوت های توالی در یک ژن برای حفظ ویژگی های کروموزوم ها که ما را مستعد ابتلا به برخی سرطانها می کند، حیاتی است.

به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress، دانشمندان  دانشگاه Simon Fraser  در یک مطالعه بزرگ بین المللی نشان داده اند که تفاوت های توالی در یک ژن برای حفظ ویژگی های کروموزوم ها که ما را مستعد ابتلا به برخی سرطانها می کند، حیاتی است. Angela Brooks-Wilson ، استادیار فیزیولوژی پزشکی SFU یکی از بیش از 600 دانشمند در سراسر جهان است که به این مطالعه کمک کرده است.  این مطالعه که درمجله Nature Genetics منتشر شده نشان می دهد که تغییرات در توالی ژن TERT، که یک آنزیم حیاتی برای حفظ تلومر را کد می کند، بر طول تلومرو خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان تاثیر می گذارد. تلومرها ساختارهای انتهایی کروموزوم ها هستند که مشابه محافظ های پلاستیکی انتهای بند کفش ، انتهای کروموزوم را احاطه کرده اند.
طول این ساختارهای محافظتی با افزایش سن کوتاه شده و با کوتاه شدن بیش از حد آنها تقسیم سلول ها متوقف می شود. دانشمندان دریافتند که اگر طول تلومرها کوتاه شود منجر به آسیب های ژنتیکی و سرطان می شود.
آنها همچنین تخمین زده اند که 80 درصد تنوع درطول تلومرارثی است. این اولین مطالعه ارتباط بین وراثت و استعداد ابتلا به سرطان پستان و تخمدان است.
بروکس-ویلسون  می گوید: این کشف به ما در درک بهتر زیست شناسی سرطان ها و همچنین پیش بینی بهتر احتمال توسعه آنها کمک می کند. داده های حدود 140 مطالعه کوچکترمستقل بر روی بیش از 150،000 زن دراین مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.