تاریخ انتشار: شنبه 14 اردیبهشت 1392
برنامه ملی آسم در کشور اجرا می شود

  برنامه ملی آسم در کشور اجرا می شود

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای برنامه ملی آسم در سال جاری در کشور خبر داد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان، دکتر ˈمهدی نجمیˈ افزود: برنامه راهبردی پنج ساله کنترل آسم در کشور با همکاری و مشارکت تمام سازمان های ذیربط به عنوان نخستین برنامه راهبردی این بیماری تدوین و در وزارت بهداشت تصویب شده است.
وی، آموزش و اطلاع رسانی، استانداردسازی تشخیص و درمان و مراقبت بیماری، نظام مراقبت و کنترل عوامل خطرآفرین بیماری را چهار راهبرد اصلی اجرای این برنامه عنوان کرد.
رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: در اجرای این برنامه ملی، آموزش و اطلاع رسانی برای عموم مردم، گروه های در معرض خطر مانند دانش آموزان، پلیس و کارگران صنایع و گروه های موثر در کنترل بیماری مانند مربیان بهداشت و کارفرمایان اجرا می شود.
نجمی با اشاره به تدوین راهنماهای بالینی آسم در کشور گفت: برنامه پیشگیری از آسم در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی و برنامه پزشک خانواده ادغام خواهد شد.
بیماری های مزمن تنفسی دارای رتبه چهارم بار بیماری ها در جهان 
رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، گفت: بیماری های غیرواگیر بیشترین علت مرگ و میر در دنیا را به خود اختصاص داده اند. هم اکنون بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی ، چهار بیماری مهم غیرواگیر در جهان به شمار می روند. 
نجمی افزود: بیماری های مزمن تنفسی رتبه چهارم بار بیماری ها در جهان را به خود اختصاص داده و پیش بینی می شود تا 10 سال آینده به سومین علت مرگ ناشی از بیماری ها ، تبدیل شود. 
به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از یک میلیارد نفر در جهان دچار بیماری های مزمن تنفسی بوده که 300 میلیون نفر از آنها مبتلا به آسم هستند. 
رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد : پیش بینی می شود بیماری های تنفسی در جهان همچنان افزایش یابد بنابراین باید به عوامل اصلی ابتلا به اینگونه بیماری ها مانند تغییر سبک زندگی، تغذیه نادرست، چاقی، کم تحرکی و افزایش آلرژن های (عوامل آلرژی زا) محیطی مانند آلودگی هوا و مصرف دخانیات بیش از پیش توجه شود.
لزوم اصلاح روش های تشخیصی و درمانی بیماری های تنفسی در کشور 
نجمی در ادامه به مساله استانداردسازی تشخیص و درمان بیماری های تنفسی اشاره کرد و اظهار داشت: روش های تشخیصی و درمانی نادرستی در کشور در زمینه این بیماری ها وجود دارد. 
وی گفت: بطور مثال گاهی از داروهای گران قیمتی استفاده می شود درحالیکه می توان با داروهای ارزان ، بیماری را کنترل کرد. 
رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، تصریح کرد : گاهی نیز مراقبت های بیماران تنفسی به درستی پیگیری نمی شود. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه