تاریخ انتشار: یکشنبه 15 اردیبهشت 1392
شناسایی جهش های مرتبط  با نزدیک بینی

  شناسایی جهش های مرتبط با نزدیک بینی

در کسانی که برای مدت های طولانی از عینک و یا لنز های تماسی استفاه می کنند دید بهبود می یابد ولی فاکتورهای ژنتیکی نهفته در پس این بیماری شایع همچنان نا مشخص باقی مانده است. تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه Duke اطلاعات مفیدی را در این زمینه نشان داده است.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،طبق مطالعه ای که در American Journal of Human Genetics به چاپ رسیده جهش هایی در یک ژن که به تنظیم میزان اکسیژن و مس در بافت چشم کمک می کند با شکل شدید نزدیک بینی مرتبط است.  
نزدیک بینی  که myopia نیز نامیده می شود شایع ترین بیماری چشمی در جهان است. High-grade myopia شکل شدیدتر نزدیک بینی است و افراد دچار آن در معرض خطر دیگر مشکلات چشمی  مانند کاتاراکت،گلوکوم و retinal detached قرار دارند.  این بیماری در اثر ترکیب فاکتور های محیطی نظیر مطالعه زیاد و عوامل ژنتیکی حاصل می شود. در سال های اخیر محققان چندین ژن یا جایگاه ژنی را که با myopia  در ارتباطند گزارش کرده اند و مطالعات بیشتر جهت شناسایی ژن های دیگر در جریان است.
برای اولین بار یک جهش ژنی که به صورت اتوزومال غالب به ارث می رسد و مسبب myopia شدید است در جمعیتی موسوم به caucasian کشف شده است. محققان با بررسی خانواده هایی که اعضای بیمار و سالم دارند در یافته اند که جهش هایی در ژن SCO2 در افراد بیمار وجود دارد که در افرادسالم خانواده نیست.حضورچهار جهش درژنSCO2 نیزدر 140 فرد مبتلا  به این بیماری تایید شده است. با مطالعه بر روی موش ها همچنین مشخص شده است که بیان این ژن در چشمی که دچار نزدیک بینی است کاهش یافته است. در بدن ژن SCO2 به متابولیسم مس که یک عنصر مهم برای تنظیم میزان اکسیژن در چشم است ، کمک می کند.
جهش های متفاوت در این ژن باعث بیماری های متفاوت می شود.مثلا جهش خاصی در ژن SCO2 مسوول نوع کشنده cardiomyopathy می باشد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 26 اردیبهشت,1392

لیلا عرب

با سلام جهت اطلاع از کار آقای دکتر فاتحی در زمینه دیستروفی لطفا با بیمارستان شریعتی بخش مغز و اعصاب تماس بگیرید.

ﺳﻪشنبه, 17 اردیبهشت,1392

پروین طاهری

سلام خسته نباشید در مورد سلول درمانی برای بیماری دیستروفی دوشن می خواستم در رابطه با کار آقای دکتر فرزاد فاتحی و یا هر دکتری که در این امر کار می کنند اطلاعاتی داشته باشم. با تشکر

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه