تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 آذر 1390
کشف  ژنی که از شفافیت قرنیه محافظت می کند

  کشف ژنی که از شفافیت قرنیه محافظت می کند

یک قرنیه شفاف برای بینایی ضروری است به همین دلیل قرنیه چشم بدون عروق خونی تکامل یافته است. اما درمیلیون ها نفر در سراسر جهان ، بیماری های چشمی یا تروما که محرک رشد عروق خونی هستند می توانند موجب کوری شوند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یک قرنیه شفاف برای بینایی ضروری است به همین دلیل قرنیه چشم بدون عروق خونی تکامل یافته است. اما درمیلیون ها نفر در سراسر جهان ، بیماری های چشمی یا تروما که محرک رشد عروق خونی هستند می توانند موجب کوری شوند.
یک مطالعه جدید، ژنی را شناسایی کرده است که نقش عمده ای در حفظ شفافیت قرنیه در انسان و موش دارد و احتمالا می تواند به عنوان ژن درمانی برای درمان بیماری هایی که موجب کوری می شوند مورد استفاده قرار گیرند.

 این مقاله در نشریه PNAS منتشر شده است.

Tsutomu Kume نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه Northwestern گفت: ما معتقدیم که ژن تنظیم کننده مهمی را که مانع تشکیل رگ های خونی در چشم  شده و از وضوح قرنیه محافظت می کند کشف کرده ایم.
وجود ژن FoxC1 قبلا شناسایی شده بود ، اما نقش آن در حفظ شفافیت قرنیه ، یک یافته جدید است. Kume و همکارانش با کار بر روی یک نژاد خاص موش که فاقد این ژن بود دریافتند ، اشکال غیر طبیعی عروقی یا رگ های خونی سبب ناصاف شدن قرنیه و مانع عبورنوردر آنها شده است.
هنگامیکه Kume  این عروق خونی  را مشاهده کرد به دکتر Ordan Lehmann استاد چشم پزشکی و ژنتیک پزشکی در دانشگاه آلبرتا  کانادا  خبر داد واو نیز با مطالعه بیماران خود دریافت که آنهایی که یک نسخه از این ژن FoxC1 جهش یافته  دارند نیز دارای رشد عروق خونی غیر طبیعی در چشم خود هستند.
Lehmann  گفت: اینکه از دست دادن FoxC1 علل عروق دار شدن قرنیه است بسیارهیجان انگیز و بدین معنی است که با افزایش بیان این ژن می توان به جلوگیری از رشد غیر طبیعی رگ های خونی بویژه در اختلالات متعدد چشم که باعث کوری می شود کمک کرد.

او افزود: یک استفاده احتمالی دیگر ممکن است در پیوند قرنیه باشد که در آن رشد عروق خونی جدید بر روی قرنیه پیوندی یک مشکل عمده است.
برنامه بعدی Kume آزمایش ژن درمانی در موش ها است تا ببیند آیا تزریق FoxC1 مانع تشکیل رگ های خونی در قرنیه خواهد شد یا خیر.

پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه