تاریخ انتشار: یکشنبه 15 اردیبهشت 1392
وزیر بهداشت: دیالیز صفاقی را در کشور پایه‌گذاری می‌کنیم

  وزیر بهداشت: دیالیز صفاقی را در کشور پایه‌گذاری می‌کنیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مزیت‌های دیالیز "صفاقی" نسبت به "همودیالیز" گفت: تلاش می‌کنیم دیالیز صفاقی را پایه گذاری کنیم تا ادامه یابد و بیماران از منافع آن بهره‌مند شوند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان، دکتر محمدحسن طریقت منفرد  ضمن برشمردن مزیت‌های دیالیز "صفاقی" نسبت به روش "همودیالیز" برای بیماران کلیوی نیازمند دیالیز، گفت: دیالیز صفاقی روش موفقی است که از حدود 20 تا 30 سال گذشته در دنیا انجام می شود.
 
وی با بیان این که دیالیز صفاقی به مراتب مفیدتر و کارآمدتر از همودیالیز است، افزود: البته به لحاظ پزشکی، این روش دیالیز برای تمام بیماران کلیوی قابل انجام نیست اما برای آن دسته از بیمارانی که می توانند به این روش دیالیز شوند، منافع بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال ممکن است بیمار دیالیزی در نقاطی از کشور سکونت داشته باشد که آن منطقه یا بیمارستان ندارد یا بیمارستان آن منطقه بخش دیالیز ندارد و این افراد به ناچار باید هفته‌ای چند مرتبه مسافت زیادی را برای رفتن به بیمارستان دارای بخش دیالیز، طی کنند.
 
طریقت منفرد در این باره ادامه داد: همچنین در همودیالیز هر روزی که بیمار دیالیز می شود، روزی تلف شده است؛ چرا که قبل از دیالیز مسمومیت خونش زیاد است و بعد از آن هم به دلیل استرس دیالیز، وضعیت عادی ندارد. پس از دیالیز نیز مجددا سموم به تدریج در بدن بیمار جمع می شوند و به این ترتیب دوباره بیمار تا نوبت بعدی دیالیز از وضعیت عادی خارج می شود. این درحالیست که در دیالیز صفاقی بیمار می تواند هر روز حتی در چند نوبت خونش را تصفیه کند و یک روش کارآمدتری داشته باشد.
 
به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر علت بی توجهی به این روش دیالیز در کشور، گفت: همانطور که تا امروز به طب ایرانی بی توجهی شده، به موضوع دیالیز صفاقی هم بی توجهی شده است. بالاخره به دلیل گرفتاری‌هایی که داشتیم در خیلی از کارها تعلل کرده‌ایم که یکی از آنها هم همین است.
 
طریقت منفرد درباره هزینه های دیالیز صفاقی نیز گفت: در مجموع هزینه‌های این روش دیالیز بالاتر از همودیالیز نیست و حتی می تواند پایین‌ترهم باشد. البته هزینه مهم نیست و آنچه که مهم است آسایش و زندگی بیمار است.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه