تاریخ انتشار: دوشنبه 16 اردیبهشت 1392
اوتیسم و فلج مغزی را اشتباه نگیرید
استادیار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری:

  اوتیسم و فلج مغزی را اشتباه نگیرید

بیماری فلج مغزی زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن برای مدت زمان کوتاهی به مغز نمی رسد و باعث می شود که اتصالات مغز با بقیه بدن قطع و بعد دوباره وصل می شود. این یک بیماری ارثی نیست!
امتیاز: Article Rating

 

دکتر سید مسعود هوشمند دارای دکتری تخصصی در ژنتیک ملکولی پزشکی از سوئد و استادیار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری است. بیشترین فعالیت تحقیقاتی ایشان در زمینه بیماری ها و وراثت میتوکندری است. تا کنون بیش از 50 مقاله علمی بچاپ رسانده و 7 کارگاه  بین المللی را جهت تشحیص بیماری های ژنتیکی برگزار کرده است.

وی درگفتگو با "بنیان" در خصوص بیماری CP گفت: تشنج نوزاد و برخی اوقات پیچیدن بندناف دور گردن جنین و حتی مشکلات حین زایمان و بعد از آن از عوامل بروز فلج مغزی است.

دکتر هوشمند با بیان اینکه بیماری cp یک بیماری ژنتیکی نیست و عموما بعد از زایمان اتفاق می افتد اظهار داشت: البته در برخی موارد بیمارانی که به عنوان cp تشخیص داده می شوند، دچار سایر بیماری ها هستند و به اشتباه برچسب فلج مغزی به آنها زده می شود که با MRI  مغزی می توان به خوبی تشخیص داد که فردCP  هست یا خیر و اگر بیماری دیگری داشت، آن بیماری را بررسی کرد و به نتایج مشخصی رسید.

این پزشک متخصص در خصوص روند تدریجی گسترش بیماری در بدن گفت:عموما بیماری فلج مغزی رو به بدتر شدن نمی روند یعنی اگر فرد در یکی از ارگان های بدن دچار مشکلی باشد مثلا گوش، چشم و یا حافظه شناختی وی درگیرشده باشد، با کاردرمانی رو به بهبود می رود و روی سایر نقاط بدن تاثیر منفی ندارد.  

کاردرمانی را در سن زیر 6 سال باید شروع کرد

دکتر هوشمند در تشریخ این بیماری بیان داشت: دو قسمت در مغز داریم که یکی کجا؟ و دیگری چی؟ (WHAT &WHERE ) را پاسخ می دهد. برخی اوقات فرد نمی تواند بفهمد کجا است و گاهی نمی تواند چیزی را که می بیند درک کند و باید لمس کند تا متوجه جسم شود. این دو، عامل اختلال حافظه شناختی کودکان CP می شود که اگر سریع تشخیص داده شود و کاردرمانی زودتر شروع شود احتمال بهبود بیشتر است. یعنی باید در سنین زیر 6-7  سال برای معالجه اقدام کرد.

وی تاکید کرد: کودکان مشکوک به CP  باید انواع آزمایشات را بدهند چون ممکن است مشکل نورولوژیک یا متابولیک داشته باشند و تشخیص آن بسیار مهم است و بعد از آن کاردرمانی به این امر خیلی کمک می کند.
وی درباره علائم  بیماری CP نیز گفت: از حرکات ، چشم و شنوایی نوزاد مشخص می شود.نوزادی که اجسام را نشناسد و یا رنگ ها را تشخیص ندهد و با اسباب بازی ها بازی نکند باید به فلج مغزی او مشکوک شد .

تشنج های نوزاد را جدی بگیریم

استادیار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بیان اینکه در ایران متاسفانه اکثر خانم های باردار  برای وضع حمل از روش سزارین استفاده می کنند گفت: در اکثر کشورها پدر هنگام تولد فرزندش در اتاق زایمان حضور دارد و اگر اتفاقی برای بچه بیافتد متوجه می شود و دور از چشم خانواده هیچ اتفاقی نمی افتد اما در کشور ما اینگونه نیست و مادر هم در حالت بیهوشی متوجه چیزی نمی شود و گاهی دیده شده  پیچیده شدن بندناف دور گردن نوزاد هنگام تولد و یا حتی سقوط جنین از دست پرستار رخ می دهد و کسی این موضوع را گزارش نمی کند ولی اثرات منفی خود را داشته و نوزاد به تشنج هایی مبتلا می شود که خود عامل بروز مشکلات فلج مغزی می شود.

وی تاکید کرد که خانواده ها باید تشنج ها را جدی بگیرند و بچه را به بیمارستان برسانند.

دکتر هوشمند احتمال بروز چنین حوادثی را در زایمان های طبیعی کمتر دانست و گفت: مادر در زایمان طبیعی چون هوشیار است احتمال بروز حادثه برای نوزاد کاهش می یابد.

اوتیسم و CP را اشتباه نگیرید

این پزشک متخصص ژنتیک ملکولی با بیان اینکه بیماری CP نیز مشکلات بینایی، شنوایی، شناختی و .. ایجاد می کند گفت: گاهی خانواده به چشم پزشک مراجعه می کند یا دنبال بیماری های چشمی می روند یا اگر نوزاد پسر باشد با اوتیسم اشتباه گرفته می شود که هر کدام از این بیماری ها درمان های خاص خود را دارد و با یک MRI  مغزی می توان از تشخیص صحیح اطمینان حاصل کرد .

وی افزود:  نورولوژیست مجرب که قادر به خواندن دقیق MRI  مغزی است باید این کودکان را معاینه کند و با توجه به آزمایشات کامل، تشخیص نهایی را بدهد و درمان را بر همان اساس پیگیری کند.

دکتر هوشمند اضافه کرد: با MRI بسیاری از بیماریها مشخص می شوندو کشور ما نیز در این زمینه هیچ مشکلی ندارد وخوشبختانه هیچ نیازی نیست که این بیماران به خارج از کشور اعزام شوند.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه