تاریخ انتشار: دوشنبه 16 اردیبهشت 1392
تبدیل سلول های بنیادی به سلول های مغزی

  تبدیل سلول های بنیادی به سلول های مغزی

محققان با دست کاری سلول های بنیادی انسان ،موفق به تولید انواع سلول های مغزی شده اند که دارای نقش های مهمی در بیماری هایی نظیر صرع، اسکیزوفرنی و اوتیسم هستند.
امتیاز: Article Rating

 

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،سلول های بنیادی جنینی توانایی تمایز به گستره وسیعی از انواع سلول ها را دارند. در مطالعه ای که توسط پژوهشگران امریکایی صورت گرفته و در مجله Cell Stem Cell به چاپ رسیده است، سلول های بنیادی را به سمت تبدیل شدن به دسته ای از سلول های مغزی(interneuron) هدایت کرده اند که با آزاد کردن نوروترانسمیتر GABA کنترل بخشی از اعمال مغز را به عهده دارند. Interneuron ها مانند رهبر ارکستر عمل می کنند وسلول های مغزی دیگری را هماهنگ می کنند. بر اثر عدم عملکرد صحیح این سلول ها ، این هماهنگی و انطباق مختل می شود ومی تواند باعث تشنج  یا اختلالات روانی شود.
 
برخلاف سلول های کبدی که امکان نمونه برداری آن ها توسط محققان فراهم است ، پژوهشگرانی که بر روی بخش های مختلف مغز مطالعه می کنند نمی توانند ازمغز افراد زنده نمونه برداری کنند.بنابراین  تهیه سلول هایی که برای مطالعات آزمایشگاهی در مورد بیماری های نورولوژیکی به عنوان مدل استفاده شوند، مهم است. به طور قابل توجه سلول های مشتق شده انسانی در این مطالعه مانند سیم های مدار با دیگر انواع سلول های مغزی جدا شده از موش ارتباط بر قرار می کنند. این بر همکنش ها به تیم تحقیقاتی اجازه مشاهده پیام رسانی سلول-سلول را می دهد که طی تکامل بخش جلوی مغز اتفاق می افتد.
 
بررسی اتفاقات مولکولی در طول تکامل مغز نیز مورد توجه این گروه بوده است. آن ها با دستکاری انتخابی ژن ها در interneuron ها به دنبال فهم بهتر این مساله هستند که چگونه غیر عادی بودن ژن ها ارتباط سلول های مغزی را بر هم زده و باعث بیماری ها ی خاص  می شود. این مطالعات می تواند منجر به شناسایی مولکولهایی شود که تاثیر بیشتری در بیماری های  neuropsychiatric دارند.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه