تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 اردیبهشت 1392
چگونگی ایجاد انواع متفاوت سلولی از سلول های بنیادی

  چگونگی ایجاد انواع متفاوت سلولی از سلول های بنیادی

بدن انسان از میلیونها میلیون سلول با منشاء یکسان یعنی ازسلول تخم که تلفیقی از تخمک و اسپرم است، تشکیل شده است. این سلول منفرد حاوی تمام اطلاعات ژنتیکی مورد نیاز برای تکوین انسان می باشد و قادر به انتقال نسخه های مشابهی ازاطلاعات ژنتیکی به هر یک از سلول های جدید ناشی از تقسیم خود است که ارگانیسم پیچیده ای مانند یک انسان را تشکیل می دهند.
اگرهر سلول از نظر ژنتیکی یکسان است، پس چگونه به پوست، خون، اعصاب، استخوان و یا انواع دیگری از سلول ها تبدیل می شوند؟ چگونه سلول های بنیادی کدهای ژنتیکی یکسانی را می خوانند اما به انواع بسیار متفاوتی تبدیل می شوند؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily؛ محققان دانشگاه میشیگان اولین شواهد مستقیم دال براینکه سلول ها می توانند در میان نسخه های به ظاهر یکسان کروموزوم ها طی تقسیم سلول های بنیادی تفاوت قائل شود، را ارائه کرده و به احتمال وجود اطلاعات مجزا در نسخه های کروموزومی که ممکن است زمینه تنوع انواع سلول ها باشد، اشاره کردند.
Yukiko Yamashita  توضیح داد که چگونه سلول های بنیادی می توانند درمیان دو نسخه یکسان از کروموزوم ها تفاوت قائل شده و آنها را به سلول های دختری طی فرآیند تفکیک کروموزومی غیرتصادفی توزیع کنند . آنها همچنین ژن های مسئول این قابلیت را توصیف کردند. نتایج این کشف در نشریه " Nature" به چاپ رسیده است.
Yamashita  گفت: "اگر ما بتوانیم کشف کنیم که چگونه و چرا سلول ها به این طریق تقسیم می شوند، ممکن است قادر به دریافت یک درک کلی از چگونگی ایجاد یک انسان کامل ازیک سلول منفرد باشیم. در چرخه تقسیم سلولی، سلول مادر کروموزوم های خود را دو برابر کرده وتولید دو مجموعه یکسان از کروموزوم ها را می کند. هنگامی که سلول برای تبدیل شدن به دو سلول تقسیم شد ، هر سلول یک مجموعه کامل از نسخه های کروموزومی را به ارث برده است. در بسیاری ازتقسیم ها، سلول های دختر و مادریکسان هستند،اما در فرایندی که تقسیم نامتقارن سلولی نامیده می شود، تقسیم یک سلول به دو دختر یکسان نیست . در آن صورت، اطلاعات ژنتیکی در نسخه کروموزومی یکسان باقی می ماند، اما نوع سلول، و یا "سرنوشت سلول،" متفاوت است.
آزمایشگاه Yamashita  ازسلول های بنیادی بیضه مگس میوه (دروزوفیلا) برای مطالعه فرایند تقسیم سلولی استفاده کرد.
او گفت: " سلول های بنیادی دروزوفیلا را می توان به وضوح به صورت تک سلولی تشخیص داد، به همین دلیل آنها یک مدل ایده آل هستند."
این گروه از سلول های بنیادی به آسانی قابل شناسایی وتقسیم بوده و باتولید سلولهای بنیادی پیش ساز ،  ضمن تمایز به سلولی به نام گونیوبلاست در نهایت تبدیل به یک سلول اسپرم می شوند.
محققان نسخه های کروموزومی را درسلول های بنیادی دروزوفیلا برای بررسی آنها در تقسیم سلولی نشاندار کردند. با استفاده از این روش، آنها تمایل نسخه های کروموزومی X و Y را حین حرکت به سلولهای دختری یا گونیوبلاست ها دنبال کردند. آنها نشان دادند که نسخه های کروموزوم X و Y (و نه دیگر کروموزوم ها) قابل تشخیص بوده و با تمایل قابل توجهی به سلول های دختری منتقل می شوند.

Yamashita گفت: "ما هنوز نمی دانیم که چرا نسخه های کروموزوم های X و Y بصورت غیرتصادفی جدا می شوند". "اما فکر می کنیم شاید اطلاعات خاص اپی ژنتیکی به سلول های بنیادی و گونیوبلاست ها منتقل می شود."
این یافته ها نشان می دهد که اطلاعات مربوط به کروموزوم های X و Y است که این تقسیم بندی را طی گامتوژنز ممکن می سازد.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه