تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 بهمن 1396
مشاهده تقسیمات سلول های بنیادی در مغز بالغین

  مشاهده تقسیمات سلول های بنیادی در مغز بالغین

محققین دانشگاه زوریخ برای اولین بار توانسته اند سلول های بنیادی منفرد و اخلاف عصبی آن ها را ماه ها درون مغز بالغ سالم ردیابی کنند. این مطالعه نشان می دهد که چگونه نورون های جدید طی زندگی فرد تولید می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در ابتدا تصور می شد تولید سلول های عصبی جدید تنها در دوره تکوین جنینی صورت می گیرد و بعد از این دوره نورون زایی اتفاق نمی افتد. با این حال، پژوهش های اخیر نشان داده اند که مغز بالغ می تواند در سراسر زندگی سلول های عصبی جدیدی را نیز بسازند. یکی از این نواحی مغزی، هیپوکامپ است که در عملکرد یادگیری و حافظه مغز نقش دارد و تعیین می کند که چه چیزی به خاطر سپرده شود و چه چیزی فراموش شود.

در مطالعه ای جدید که در مرکز تحقیقات مغز دانشگاه زوریخ صورت گرفته است، دکتر جسبرگر و همکارانش برای اولین بار فرایندی را نشان داده اند که به موجب آن سلول های بنیادی عصبی تقسیم می شوند و نورون های جدید در هیپوکامپ موش بالغ تلفیق می شوند. آن ها از تصویربرداری دو فوتونه و نشان دار کردن ژنتیکی سلول های بنیادی عصبی برای مشاهده تقسیمات سلول های بنیادی استفاده کردند و بلوغ سلول های جدید را برای بیش از دو ماه تحت نظر قرار دادند. با مشاهده سلول ها در هنگام عمل و طی گذشت زمان، محققین نشان دادند که چگونه اغلب سلول های بنیادی قبل از این که به نورون های بالغ تبدیل شوند، تنها چند دور اندک تقسیم می شوند. این نتایج توضیح می دهند که چرا شمار سلول های جدید به طور دراماتیکی با افزایش سن کاهش می یابد. در گذشته، تصور می شد که ردیابی سلول های بنیادی منفرد درون مغز با گذشت زمان و متمرکز شدن آن ها درون هیپوکامپ غیر ممکن است. اما این مطالعه به یک سوال قدیمی در این زمینه جواب داده است و به عقیده محققین این ابتدای راه است و آزمایش های بیشتر می تواند درک بیشتری را در نورون سازی مغزی ارائه دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه