تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 بهمن 1396
دارویی برای افزایش کارایی سلول درمانی ها

  دارویی برای افزایش کارایی سلول درمانی ها

دارویی که پیش از این برای درمان مشکلات مفاصل و پوست استفاده شده است، اینک می تواند به بیماران سرطانی که تنها امیدشان دریافت سلول های بنیادی از یک اهدا کننده است کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیوند سلول های بنیادی خونی که قادر به تمایز به انواع سلول های خونی هستند، می توانند درمانی برای سرطان های خونی کشنده مانند لوکمیا و لنفوما باشند. در حال حاضر استفاده از این سلول های درمانی ها زیاد ترغیب کننده نیستند زیرا سلول های اهدایی مانند سلول های بنیادی خون بند ناف، احتمال کمی وجود دارد که راه خود را به مغز استخوان بیمار پیدا کنند و سیستم خونی فرد را احیا کنند. محققین دانشگاه تورنتو یکی از دلایل این امر را کشف کرده اند: زمانی که این سلول ها پیوند می شوند، برخی از سلول های تمایز یافته با تولید TNFα‌تمایل به خود تخریبی دارند. این پروتئین که سلول ها معمولا از آن در مبارزه با عفونت استفاده می کنند، گاهی بیش از حد تولید شده و سلول های سالم را می کشد. با این یافته، محققین در صدد برآمدند از داروهای بلوک کننده TNFα که در بازار وجود دارد به بقای سلول های بنیادی خونی انسانی در میزبان کمک می کند.

در این مطالعه محققین از داروی etanercept استفاده کردند که آنتی بادی است که به TNFα متصل می شود و آن را غیر فعال می سازد. این دارو برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت، پسوریازیس و اسپوندیلیت آنکیلوزینه کننده مورد تایید FDA قرار گرفته است. این مطالعه نشان داد که بعد از دو هفته تیمار با etanercept، موش های تیمار شده تعداد بسیار بالاتری از سلول های بنیادی خونی در مغز استخوان شان داشتند و به همین نسبت تنوع جمعیت سلول های خونی نیز در آن ها بیشتر بود. اگر این استراتژی بتواند نرخ بقای سلول های بنیادی خونی را در انسان افزایش دهد، می تواند راهی برای موفقیت بیشتر حتی با استفاده از میزان سلول کمتر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه