تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 بهمن 1396
مبنای مولکولی مستعد بودن مردان به اوتیسم

  مبنای مولکولی مستعد بودن مردان به اوتیسم

قرار گرفتن در معرض آندروژن ها (هورمون های مردانه) طی تکوین مغزی، ژن های مربوط به اختلالات طیف اوتیسم(ASD) را دستخوش تغییر می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، با استفاده از سلول های انسانی مردانه، محققین دانشگاه استراسبورگ فرانسه ژن های کلیدی را شناسایی کرده اند که بوسیله تستوسترون تنظیم می شوند و در ایجاد خطر اوتیسم مشارکت دارند. این مطالعه دیدگاه های مهمی را در مورد این که چگونه هورمون های مردانه، مردان را مبتلا به اوتیسم می کنند ارائه کرده است. جنین های مذکر  طی مراحل حیاتی تکوین مغز و زمانی که سلول های جنینی تقسیم شده و به نورون ها تبدیل می شوند، آندروژن ها را تولید می کنند. این محققین نشان داده اند که آندروژن ها پراکنش سلول ها را افزایش می دهند و مانع از مرگ آن ها می شوند و این امر با رشد اضافی مغز، پسران را مستعد ابتلا به اختلالات طیف اوتیسم(ASD) می کند. درک نقش آندروژن ها در ایجاد اوتیسم می تواند به مهار یا تکوین درمان های بالقوه برای اوتیسم مهم باشد.

دکتر جین لوئیز ماندل و همکارانش از سلول های بنیادی عصبی پرتوان انسانی برای مدل سازی سلول هایی که طی تکوین مغزی نورون ها را تولید می کنند استفاده کردند. تیمار این نورون ها با متابولیت تستوسترون DHT منجر به مجموعه ای از تغییرات در بیان حدود 200 ژن شد که ارتباط چندین مورد از آن ها با اوتیسم پیش از این شناخته شده بود. برخی از ژن ها که بیش از سایرین تحت تاثیر این هورمون قرار گرفته بوده اند شامل NRCAM و FAM107A بود که در افراد اوتیسمی میزان آن ها افزایش می یابد. به نظر می رسد که FAM107A در توانایی آندروژن ها برای افزایش سلول ها در مطالعه نقش دارد. این اثرات هورمون های مردانه ممکن است منجر به افزایش حساسیت مغز مردان برای مبتلا شدن به اوتیسم زمانی که در معرض فاکتورهای ژنتیکی و محیطی می شوند، گردد. این مطالعه علاوه براین که اطلاعاتی را در مورد دلیل مستعد بودن مردان به اوتیسم ارائه کرده است، لیستی از ژن هایی که بوسیله آندروژن ها تحت تاثیر قرار می گیرند، نیز ارائه کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه