تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 اردیبهشت 1392
روش جدید تولید مدل های حیوانی بدون استفاده ازسلول های بنیادی جنینی

  روش جدید تولید مدل های حیوانی بدون استفاده ازسلول های بنیادی جنینی

محققان آمریکایی توانسته اند موش جدیدی را که حاوی 5 جهش می باشد طی 4-3 هفته تولید کنند. در حالی که روش مرسوم 4-3 سال به طول می انجامد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medindia؛ دانشمندان با تغییر ژن های خاصی که در ارتباط با بیماری های معینی هستند،این نوع  موش را تولید کرده اند. این موش ها به عنوان مدل ،اجازه مطالعه تکامل و مسیر بیماری و تاثیر مداخلات متعدد نظیر عوامل شیمیایی و ژنتیک را به پژوهشگران می دهند. طی 20 سال گذشته، توید چنین مدل هایی نسبتا بدون تغییر بوده است. دانشمندان قطعه ای از DNA را داخل سلول های بنیادی جنینی موش  می کنند و سلول های تغییر یافته را به جنینی که در مراحل اولیه تکوین خود قرار دارد(blastocyte)، تزریق می نمایند. سپس این جنین ها را به موش های ماده ای که توانایی پذیرش جنین را دارند انتقال می دهند. برای ایجاد یک موش که فاقد یک کپی از ژن می باشد (knocked out)،در این روش ممکن است چندین سال زمان و ده ها هزار دلار هزینه صرف شود.به علاوه این که امکان ایجاد موجودات knocked out در گونه های محدودی نظیر موش و رت که سلول های ES آن ها را می توان کشت و تغیر داد، وجود دارد.
 در روش جدید موش هایی تولید شده اند که در هر دو کپی  چندین ژن دارای جهش هایی هستند. این تکنیک بر اساس سیستمی به نام CRISPR/Cas است که در باکتری ها ی خاص برا ی دفاع درمقابل ویروس ها استفاده می شود. در روش مذکوراز سلول های ES استفاده نمی شود ،این محدودیت در مورد روش  رایج وجود دارد. به کمک روش جدید  با تعیین توالی ژنوم بسیاری از موجودات ، محققان قادرند برای مطالعه بیولوژی منحصر به فرد هر یک از آن ها و یادگیری بیشتر در مورد تکوین دست کاری های ژنتیکی موثر را در گونه های بیشتری ایجاد کنند.
در مورد سیستم  CRISPR/Cas وجود اثرات نامطلوب و پیش بینی نشده که باعث تغییر ناخوسته در ژنوم شودنیز باید بررسی شود.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه