تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 اسفند 1396
آیا زنجیره های قندی می توانند کلید رشد استخوان در استئوپورز باشند؟

  آیا زنجیره های قندی می توانند کلید رشد استخوان در استئوپورز باشند؟

محققین دانشگاه یورک نشان داده اند که تغییر ساختار زنجیره های قندی روی سطح سلول های بنیادی می تواند به پیشبرد رشد استخوان در بدن کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این کشف می تواند کاربردهای مهمی در درمان استئوپورز داشته باشد. این بیماری که تنها در بریتانیا بیش از سه میلیون نفر را مبتلا کرده است منجر به شکننده شدن استخوان ها و یا مستعد شدن آن ها به شکنندگی می شود.

زنجیره های قندی روی سطح همه سلول های بدن وجود دارند و به طرق مختلفی عملکرد خود را به انجام می رسانند: آن ها در حمایت از سیستم ایمنی و تعریف گروه های خونی نقش دارند اما از آن جایی که ساختار بسیار تصادفی دارند، درک ویژگی های آن ها بسیار پیچیده است.

محققین یورک سلول های بنیادی را با یک ترکیب شیمیایی آزمایشگاهی که کیفوننزین(kifunensine) نام دارد و زنجیره های قندی را تغییر می دهند تیمار کردند و بعد از یکی دو روز مشاهده کردند که مختل کردن عملکرد طبیعی قندها موجب تقویت استخوانی شدن سلول های بنیادی شد. این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین زنجیره های قندی و رشد استخوان را نشان داده است و می تواند راه را برای مطالعات جدید در درمان استئوپورز هموار کند. در حال حاضر، داروهای مورد استفاده برای استئوپورز با هدف جلوگیری از دست رفتن استخوان و متوقف کردن پیشرفت بیماری استفاده می شوند اما به نظر می رسد که استفاده از kifunensine می تواند قدرت استخوان را نیز احیا کند.

این مطالعه گامی رو به جلو برای درک نقش این قندها و ارتباطشان با رشد استخوان محسوب می شود اما برای درک دقیق مکانیسم ارتباطی راه درازی در پیش است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه