تاریخ انتشار: دوشنبه 30 بهمن 1396

  جداسازی و رشد سلول های بنیادی تروفوبلاستی انسانی برای اولین بار

در یک دستاورد قابل توجه برای درک بهتر تکوین و عملکرد جفت انسانی، محققین سلول های بنیادی تروفوبلاستی را برای اولین بار جداسازی کرده و رشد داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های تروفوبلاستی، نقش ضروری را در برهمکنش بین جنین و مادر بازی می کنند. این سلول ها لایه خارجی بلاستوسیست را شکل می دهندکه در نهایت به رویان و جنین تبدیل می شود. سلول های تروفوبلاستی تبدیل به جفت می شوند و مواد غذایی مورد نیاز را به جنین رسانده و مواد زاید را از آن دور می سازند. داشتن مقادیر بسیار زیاد یا بسیار کم از سلول های تروفوبلاستی می تواند فاجعه ای برای جنین و مادر باشند. عدم تعادل در سلول های تروفوبلاستی می تواند منجر به سقط زودهنگام در اوایل بارداری شود یا در مراحل بعدی بارداری پره آکلامپسی را ایجاد کند. این دلیل اهمیت مطالعه تکوین سلول های تروفوبلاستی و عملکرد آن ها را می رساند. دکتر تاکاهیرو آرمیا و همکارانش در دانشگاه توهوکو ژاپن، سلول های بنیادی تروفوبلاستی را با کسب مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه توهوکو و موافقت داوطلبین، از جنین های انسانی جداسازی کردند. سلول ها به محیط رشد منتقل شدند تا تکثیر شوند اما مردند.

با استفاده توالی یابی ژنتیکی، آرمیا و همکارانش دریافتند که سلول ها، برای زنده ماندن و یا حفظ مشخصه هایی که در رحم دارند، نیازمند فعال شدن یا مهار شدن پروتئین های خاص هستند. در حال حاضر از رده های سلولی برای مدل سازی سلول های تروفوبلاستی انسانی استفاده می شود که از نظر بیان پروتئین، تفاوت قابل توجهی با سلول های تروفوبلاستی طبیعی دارند. چنین تفاوتی تعیین منشا بیماری یا یا معرفی اهداف دارویی را مشکل می سازد.

به عقیده دکتر تاکاهیرو آرمیا، سیستم کشتی که آن ها برای سلول های بنیادی تروفوبلاستی انسانی ارائه کرده اند؛ به طور بالقوه برای درک بیماری زایی اختلالات تکوینی مربوط به نقص های تروفوبلاستی مانند سقط جنین، پره‌آکلامپسی و محدود رشد درون رحمی مفید خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه