تاریخ انتشار: شنبه 05 اسفند 1396
سلول های بنیادی برای ساخت استخوان و مبارزه با سرطان

  سلول های بنیادی برای ساخت استخوان و مبارزه با سرطان

در سالی که گذشت بسیاری از مطالعات پژوهشی به دنبال استفاده از رویکرد سلول درمانی برای دو مشکل شایع بودند: یکی آسیب های استخوانی خوب نشدنی که سالانه بیش از 5 میلیون نفر را درگیر می کنند و دیگر نوروبلاستوما که شایع ترین تومور جامد در کودکان است. در زیر به دو مورد از این مطالعات اشاره می کنیم.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، دکتر ابیگل زامورا و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به مطالعه سلول های بنیادی سرطانی در نوروبلاستوما پرداختند. برای کودکانی که مبتلا نوروبلاستومای متاستازیک و پر خطر هستند، شانس زنده ماندن کمتر از 50 درصد است و زامورا و سایر محققین امیدوارند با درک سیگنال های مولکولی دخیل در تهاجمی شدن سلول های بنیادی سرطانی و تداخل ایجاد کردن در این سیگنال ها بتوانند این شانس بقا را افزایش دهند. زامورا معتقد است که درک زیست شناسی سلول های بنیادی سرطانی در نوروبلاستوما می تواند به درمان هدفمند این سرطان کمک کند.

هیون وو و همکارانش نیز در دانشکده پزشکی Keck از پتانسیل سلول های بنیادی برای درمان نقص های استخوانی بزرگ(critical size) یا شکستگی هایی که به راحتی خوب نمی شوند استفاده کرده اند. آن ها سلول های بنیادی را برای تولید پروتئین BMPیا پروتئین ریخت زای استخوانی دستکاری ژنتیکی کردند تا بدین ترتیب تولید استخوان را تحریک کنند. این سلول های بنیادی مدیفه شده درون داربست سه بعدی پرینت شده قرار گرفته اند و قرار است که آن ها را به استخوان ران آسیب دیده رت ها ایمپلنت کنند. اگر این رویکرد موفقیت آمیز باشد می تواند اولین گام برای استفاده از چنین روشی برای بیماران انسانی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه