تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 اسفند 1396
استفاده از سلول های بنیادی برای پاکسازی شریان های مسدود شده

  استفاده از سلول های بنیادی برای پاکسازی شریان های مسدود شده

از هر 20 آمریکایی که بالای 50 سال سن دارد، یک نفر به عارضه ای به نام بیماری شریان محیطی(PAD) مبتلا است که منجر به مسدود شدن شریان های در پاها می شود و اگر درمان نشود، می تواند منجر به حمله قلبی نیز شود. در مطالعه ای جدید محققین سلول های بنیادی را به عنوان راهکاری برای پاکسازی این شریان ها معرفی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از setm-cells-news، در بیماری شریان محیطی(PAD)، شریان های معمولا بوسیله پلاک هایی مسدود می شوند و این امر احتمال حملات قلبی، سکته و قطع عضو را بالا می برد. معمولا برای درمان این بیماران از استنت ها یا آنژیوپلاستی و یا جراحی های بای پس استفاده می شود. اما در مطالعه ای جدید محققین از سلول های بنیادی خود بیمار برای نجاتش استفاده کرده اند.

در این مطالعه، سلول های بنیادی مغز استخوان بیمار با استفاده از یک سوزن از مغز استخوان لگن وی برداشته شد، سانتریفوژ شد و سلول های بنیادی اش جداسازی شد. این سلول های بنیادی توانایی تولید عروق خونی کوچک برای خونرسانی بهتر به اندام حرکتی را دارا هستند.

شش بیمار از 9 بیماری که این پیوند سلول های بنیادی را دریافت کردند، به نوعی از خطر قطع عضو در امان ماندند. سه ماه بعد نیز درد پای آن ها و کرامپ ها یا گرفتگی پاها در آن ها به طور کامل برطرف شد. به نظر می رسد که این سلول های بنیادی با ایجاد رگزایی های جدید جریان خون را مجددا در پاهای بیماران برقرار می کنند.

در مطالعه ای دیگر نیز محققین به جای سلول های بنیادی مغز استخوان از سلول های بنیادی مشتق از جفت استفاده کردند و نتایج مشابه و امیدوار کننده ای را بدست آوردند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه