تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 اسفند 1396
اخبار نوید بخش برای بیماران پیوند مغز استخوان

  اخبار نوید بخش برای بیماران پیوند مغز استخوان

لوکمیا را می توان سرطان خونی کشنده ای محسوب کرد که سالانه بیش از 60 هزار نفر را در آمریکا مبتلا می کند. برای برخی از اشکال این سرطان، تنها شانس درمان استفاده از دوز بالای شیمی درمانی و پرتو درمانی است که منجر به از بین رفتن سلول های بنیادی خون ساز آن ها می شود، به همین دلیل آن ها بعد از شیمی درمانی و پرتو درمانی نیازمند پیوند سلول های بنیادی خون ساز از یک اهدا کننده سالم هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در بازه زمانی که بیماران منتظر دریافت سلول های بنیادی مغز استخوان جدید و به دنبال آن خون سازی مجدد هستند، بدن آن بدون سیستم ایمنی است. به همین دلیل آن ها مستعد ابتلا به بیماری های عفونی و کشنده ای هستند که گاها خطرات شان از سرطان اولیه بیشتر است. بیمارانی که متحمل پیوند سلول های بنیادی خون ساز می شوند، روزانه تست های خونی را به منظور ارزیابی موفقیت پیوند پشت سر می گذارند که بیشتر بر مبنای وجود نوتروفیل ها است. با گذشت زمان و بعد از سه هفته از پیوند، اگر میزان تعداد سلول های بیماران در حد صفر باقی بماند آن ها را دچار مشکلات عصبی می کند زیرا آن ها فاقد سیستم ایمنی هستند. تاکنون راهی وجود نداشته است که نشان دهد که ایا سلول های تزریق شده جدید زنده مانده و سلول های سالم جدید را در مغز استخوان تولید می کنند یا خیر.

در مطالعه ای جدید دکتر ویلیام و همکارانش نشان داده اند که یک عامل تصویر برداری جدید می تواند با ایمنی کامل نشان دهد که آیا پیوند در روزهای اول بعد از پیوند موفقیت آمیز بوده است یا خیر. در این مطالعه آن ها به ارزیابی یک تست تصویربرداری به نام 18F- فلوروتیمیدین(18F-FLT) پرداختند که یک آنالوگ لیبل شده پرتویی تیمیدن به عنوان جزئی طبیعی از DNA است. مطالعات نشان داده است که این ترکیب به درون سه نوع سلول سفید خونی از جمله سلول های بنیادی خون ساز وارد می شود. از آن جایی که رادیواکتیو می باشد می تواند با ارزیابی های تصویری متداول در بالین مانند PET و  سی تی اسکن ارزیابی شود. بنابراین بعد از تزریق، سیستم ایمنی و مغز استخوان در حال تکوین تزریق شده جدید به راحتی قابل مشاهده خواهند بود. در مطالعه ای که روی 28 بیمار صورت گرفت، 18F-FLT به وضوح در اسکن ها مشخص بود و محققین مشاهده کردند که سلول ها سفر طولانی را برای پیوند شدن پشت سر می گذارند، آن ها ابتدا به کبد و طحال می روند و سپس وارد طناب نخاعی گردنی، جناغ سینه، بازوها و پاها می شوند. یک سال بعد آن ها درون استخوان ها تجمع پیدا می کنند که بخش عمده ای از بدن را تشکیل می دهند.

این مطالعه نشان می دهد که پرتوتابی به  18F-FLT عوارض جانبی برای بیمار ندارد و پیوند و engraftment سلولی خیلی سریع تر از آن چیزی اتفاق می افتد که در تست های خونی معمولی نشان داده می شود. با استفاده از تصاویر بدست آمده از این روش بیماران می توانند نحوه رشد سلول ها را در بدن شان مشاهده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه