تاریخ انتشار: یکشنبه 13 اسفند 1396
برخی ویروس ها هورمون های شبه انسولینی را تولید می کنند که می توانند سلول های انسانی را تحریک کنند

  برخی ویروس ها هورمون های شبه انسولینی را تولید می کنند که می توانند سلول های انسانی را تحریک کنند

هر سلولی در بدن به هورمون انسولین پاسخ می دهد، اگر این پاسخ دهی مختل شود، فرد دچار دیابت می شود. در مطالعه ای جالب، محققین در مرکز دیابت Joslin چهار ویروس را شناسایی کرده اند که قادر به تولید هورمون های شبه انسولینی هستند و در سلول های بدن انسان نیز فعال هستند. این کشف می تواند به شناسایی مکانیسم هایی که منجر به دیابت یا سرطان می شوند بیانجامد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با آنالیز پایگاه داده تحقیقاتی بزرگ و عمومی که حاوی توالی های ژنومی ویروسی است، دکتر دی مارچی و همکارانش ویروس های مختلفی را شناسایی کردند که پپتیدهایی را تولید می کنند که به طور کلی یا تا حدی به 16 هورمون و پروتئین تنظیمی در انسان شبیه هستند. در این میان چهار مورد از آن ها دارای توالی های شبه انسولین هستند. این ویروسی متعلق به خانواده ای ویروسی بودند که ماهی ها را آلوده می کنند. برای این که مشخص شود این ویروس ها در پستانداران فعال هستند یا خیر، دکتر دی مارچی و همکارانش این پپتیدهای شبه انسولینی ویروسی(VILPs) را به صورت شیمیایی سنتز کردند. آزمایش هایی برای این که آیا این VILPها می توانند شبیه هورمون عمل کنند یا خیر روی موش و سلول های انسانی صورت گرفت و ثابت شد که VILPها می توانند به گیرنده انسولین انسانی و هم چنین گیرنده یک هورمون بسیار مشابه موسوم به IGF-1 متثل شوند. این گیرنده ها، پروتئین هایی بسیار حیاتی روی سطح سلول هستند که به سلول اجازه جذب گلوکز و رشد را می دهند. علاوه براین، این پپتیدهای شبه انسولینی می توانند همه مسیرهای پیام رسانی درون سلولی که بوسیله انسولین و IGF-1 تحریک می شوند را تحریک کنند. موشی که مورد تزریق با این پپتیدهای ویروسی قرار گرفته بود نیز سطح کاهش یافته ای گلوکز خونی را نشان داد که حاکی از عملکرد انسولینی بود. علاوه براین ، آنالیز پایگاه داده های ویروس های موجود در روده انسانی نیز حاکی از این بود که انسان در معرض این ویروس ها قرار دارد. این ویروس ها منحصرا در ماهی ها و دوزیستان آلوده وجود دارند و در انسان مشاهده نشده اند اما این احتمال وجود دارد که این ویروس ها از طریق خوردن ماهی آلوده منجر به آلودگی انسان شوند.

در حال حاضر، دی مارچی و همکارانش روی ویروس هایی کار می کنند که هورمون های شبه انسانی تولید می کنند. تصور می شود بیش از 300 هزار ویروس وجود داشته باشد که قادر به آلوده کردن پستانداران هستند و از این بین 7500 مورد از آن ها(حدود 2.5 درصد) توالی یابی شده اند. بنابراین انتظار می رود که تعداد بیشتری هومورن ویروس از جمله انسولین ویروسی شناخته شود. آنالیز چنین پپتیدهای هورمونی می تواند به کمپانی های دارویی برای طراحی اشکال جدیدی از انسولین انسانی سنتتیک کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه