تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 اسفند 1396
کشف حلقه گمشده مسیرهای دخیل در تکوین سلول ها

  کشف حلقه گمشده مسیرهای دخیل در تکوین سلول ها

مکانیسم جدیدی که تکوین انسان را در پاسخ به سیگنال های خارج از سلول هماهنگ می کند بوسیله محققین در انستیتو سلول های بنیادی کمبریج کشف شده است و آن ها نشان داده اند که پروتئین های SMAD2 و SMAD3 یا SMAD2/3 بسیاری از مسیرهای مختلف که پیش از این تصور می شد از هم جدا هستند را در سلول ها به هم مرتبط می کنند و هماهنگ می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، این محققین برای اولین بار نشان داده اند که SMAD2/3 زمان بندی بیان ژن های خاصی را در تکوین تنظیم می کند و منجر به تنظیم مناسب تکوین و رشد جنین می شود. این مکانیسم جدید می تواند برای سایر فرایندهایی که نیازمند پاسخ سریع هستند مانند ترمیم اندام، پاسخ ایمنی و رشد سرطان نیز ضروری باشد.

برای این که سلول ها و بافت ها عملکرد صحیحی داشته باشند، ژن های خاصی باید در پاسخ به سیگنال های (فاکتورها) برون سلولی، در زمانی دقیق روشن و خاموش شوند. پروتئین SMAD2/3، بخشی حیاتی از فرایندهای پیام رسانی سلولی است که در این خاموش و روشن شدن ژن ها نقش دارد و روی فرایند تکوین جنین، فعال شدن سیستم ایمنی و حتی سرطان تاثیر گذار است.

محققین در مطالعه تکوین سلول های بنیادی پرتوان انسانی در حال تکوین، به بررسی برهمکنش SMAD2/3 با سایر پروتئین ها پرداختند و کشف کردند که SMAD2/3 در حالی که با برخی فاکتورهای رونویسی متصل می شود؛ با پروتئین های دخیل در طیف کاملی از فرایندهای مولکولی در سلول نیز برهمکنش می کنند و آن ها را پیام رسانی سلولی هماهنگ می کنند. آن ها برای اولین بار نشان دادند که SMAD2/3 قادر به فعال کردن پروتئین های ویرایش کننده RNA هستند و به عنوان رابطی بین پیام رسانی سلولی و ویرایش RNA عمل می کنند و اجازه می دهند که ژن های مهم برای تکوین روشن و سریعا خاموش شوند.

این مطالعه نشان می دهد که SMAD2/3 شبیه یک چاقی نظامی سوئیسی همه کاره است که می تواند ارتباط بین مسیرهای پیام رسانی متعدد را میسر کند و به همین دلیل مطالعه این مسیر می تواند اساسی برای مطالعه بیماری هایی مانند سرطان و یا مطالعه مکانیسم های مختلف سلولی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه