تاریخ انتشار: یکشنبه 20 اسفند 1396
مطالعات کبدی دیدگاه های جدیدی را در مورد بیماری های صعب العلاج ارائه می دهد

  مطالعات کبدی دیدگاه های جدیدی را در مورد بیماری های صعب العلاج ارائه می دهد

فرایند کلیدی سلولی که می تواند منجر به آسیب به مجاری صفراوی شود و به توضیح برخی از بیماری های کبدی کمک کند بوسیله محققین شناسایی شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آزمایشات این محققین شروع فرایندی را نشان داده است که به سلول های زنده در مجاری صفراوی آسیب می رساند و همزمان مانع از معکوس شدن آسیب کبدی در موش می شود. این یافته ها می تواند منجر به درمان های جدیدی برای بیماری های مجاری صفراوی شود که خود می توانند منجر به افزایش سرطان و نارسایی های کبدی شوند.

محققین دانشگاه ادینبورگ به ارزیابی بافت کبدی اهدا شده بوسیله بیماران مبتلا به بیماری مجاری صفراوی مزمن پرداختند. آن ها شواهدی از یک فرایند سلولی موسوم به پیری یا senescence را یافتند که در افراد سالم مشاهده نشده بود. پیری زمانی است که سلول های پیری دیگر قادر به انجام تقسیم به صورت طبیعی نیستند و این امر اثر مهمی روی عملکرد طبیعی بدن می گذارد. به نظر می رسد که پیری در ایجاد بیماری ها نیز دخیل است و مانع از ترمیم مجاری صفراوی آسیب دیده به دلیل پارگی و فرسایش می شود و در نهایت نارسایی کبدی را ایجاد می کند. تست های انجام گرفته روی موش ها برای القای پیری در سلول های مجاری صفراوی حاکی از ایجاد اسکار در کبد و آسیب به عملکرد کبدی بود. بلوک کردن پیام های شیمیایی صادر شده از سلول ها طی پیری، موجب احیای عملکرد کبدی در موش شد. بنابراین به نظر می رسد که این پیام ها و مسیرهای دخیل در فرایند پیری می توانند هدفی درمانی برای نارسایی کبدی باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه