تاریخ انتشار: دوشنبه 23 اردیبهشت 1392
پایان غربالگری سلامت ایرانیان بالای 30 سال

  پایان غربالگری سلامت ایرانیان بالای 30 سال

رئیس کل سازمان نظام پرستاری از پایان همکاری 100 هزار پرستار و دانشجوی پرستاری در اجرای طرح غربالگری سلامت ایرانیان بالای 35 سال در کشور خبر داد و گفت: اگر پول به موقع تزریق می شد و تبلیغات صدا و سیما را داشتیم، قطعا آثار مثبت این طرح ملی بیشتر برای مردم نمایان می شد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از مهر ، محمد میرزابیگی اظهارداشت: همکاری جامعه پرستاری در اجرای این طرح تمام شد ولی قرار است اجرای آن توسط وزارت بهداشت ادامه یابد.
 
وی در ارتباط با مشکلات پیش روی اجرای طرح غربالگری سلامت ایرانیان بالای 35 در کشور، گفت: متاسفانه هنوز ریالی از پولی که قرار بود برای اجرای این طرح تخصیص یابد، پرداخت نشده است.
 
میرزابیگی با عنوان این مطلب که می بایست 33 هزار دستگاه فشارخون برای اجرای طرح تامین می شد که ما توانستیم 12 هزار دستگاه تامین کنیم، افزود: ما آنچه توان داشتیم برای اجرای این طرح بکار بستیم و در حدود 5 هزار دستگاه ترازو تهیه کردیم.
 
وی با اشاره به عدم تبلیغات رسانه ای این طرح ملی در صدا و سیما، گفت: متاسفانه مردم دیر متوجه این طرح شدند اما استقبال در شهرستانها خیلی خوب بود. به طوریکه در مدت 4 روز کاری مفید، فشارخون بیش از 5 میلیون نفر از جامعه آماری کشور کنترل شد.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به آغاز زمان اجرای این طرح از 14 اردیبهشت در سراسر کشور، افزود: در 2 روز اول به دلیل عدم اطلاع مردم و همچنین نرسیدن امکانات مورد نیاز، مراجعات زیاد نبود. اگر تجهیزات مورد نیاز به موقع می رسید و پول در اختیار ما قرار می گرفت، در اجرای طرح خیلی موفق تر بودیم. البته پیش بینی ما خیلی کمتر از این تعداد مراجعه کننده بود، چون از مشکلات اجرای چنین طرحی خبر داشتیم. اما همین که توانستیم یک فرهنگ سازی در جامعه انجام دهیم، طرح از نظر سازمان نظام پرستاری موفق بوده است.
 
میرزابیگی در پاسخ به این سئوال که چه میزان از اعتبار مورد نیاز به دست شما رسیده است، گفت: هنوز ریالی به ما نداده اند. هرچند معاون اول رئیس جمهور با پرداخت 27 میلیارد تومان اعتبار موافقت کرده بودند اما برآورد اولیه ما 11 میلیارد بود که دوستان وزارت بهداشت عنوان داشتند این مقدار بودجه رویایی است و درخواست 40 میلیارد کردند ولی معاونت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری با 25 میلیارد موافقت کرد که هنوز ریالی پرداخت نشده است.
 
وی با اعلام اینکه در مسیر اجرای این طرح در حدود 2 میلیارد و 300 میلیون تومان از اعتبارات نظام پرستاری هزینه کرده ایم، تاکید کرد: ما دیگر بودجه را لازم نداریم و فقط فاکتورهایی را که هزینه کرده ایم پرداخت کنند.
 
میرزابیگی در ارتباط با دلایل قطع همکاری با وزارت بهداشت برای ادامه اجرای این طرح، گفت: با توجه به اینکه 65 هزار نفر از 100 هزار نیروی پرستاری در اجرای این طرح از دانشجویان پرستاری بوده اند که درگیر امتحانات دانشگاهی هستند، بنابراین امکان بکارگیری آنها وجود ندارد. از همین رو، پایگاههای سیار که برای این طرح راه اندازی شده بودند، جمع آوری شدند.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: البته اگر درخواست مجدد بشود، باید آن را مطالعه کنیم و اگر مثل این دفعه مشکلات پیش نیاید، می توان همکاری را ادامه داد.
 
وی تاکید کرد: ما معتقدیم تاکنون چنین طرحی با این وسعت که بدون تامین اعتبار در کشور اجرا شده باشد، نداشته ایم و به نظر بنده سازمان نظام پرستاری در اجرای طرح ملی سلامت ایرانیان موفق بوده است و توانسته فرهنگسازی کند.
 
میرزابیگی در پاسخ به این سئوال که قرار بود 35 میلیون ایرانی بالای 30 سال در این طرح غربالگری شوند، گفت: این پیش بینی بر اساس اجرای طرح به شکل خانه به خانه بود. ولی ما می دانستیم با استقرار پایگاههای بهداشتی، نمی توان انتظار داشت به چنین پیش بینی برسیم.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری در پایان گفت: اگر تبلیغات صداو سیما را داشتیم و می توانستیم پمفلت های آموزشی را چاپ و در اختیار مردم قرار دهیم، قطعا در اجرای این طرح ملی موفق تر بودیم.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه