تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 فروردین 1397
تکنیکی جدید برای جداسازی سلول های بنیادی سرطانی

  تکنیکی جدید برای جداسازی سلول های بنیادی سرطانی

محققین دانشگاه تگزاس در دالاس، تکنیک جدیدی را برای جداسازی سلول های مهاجمی که دلیل اصلی صعب العلاج بودن سرطان هستند طراحی کرده اند. این دستاورد می تواند گام مهمی به سمت ایجاد داروهای جدیدی باشد که این سلول ها را هدف قرار می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، جمعیت کوچکی از سلول های سرطانی وجود دارند که در مقایسه با سایر سلول ها، تهاجمی تر هستند و آن ها را سلول های بنیادی سرطانی می نامند. این سلول مسئول اصلی عود مجدد سرطان، مقاومت به درمان و متاستاز سرطان هستند. دکتر لی و همکارانش در دانشگاه تگزاس فرایندی دو مرحله ای را برای غربالگری مجموعه ای متشکل از 40000 ماده شیمیایی استفاده کردند تا بتوانند بهترین ترکیب که قابل متصل شدن به سلول های بنیادی سرطان سینه است را شناسایی کنند و بدین ترتیب این سلول ها را از سایر سلول های سرطان سینه جداسازی کنند. این غربالگری منجر به شناسایی پنج ترکیب موسوم به لیگاند شد که به طور تخصصی به سلول های بنیادی سرطانی متصل می شوند.

اکثر قریب به اتفاق محققین براین باورند که هدف قرار دادن و کشتن سلول های بنیادی سرطانی در تومور اولیه می تواند منجر به حذف کامل سرطان و جایگزین نشدن سلول های توموری شود. اما متاسفانه در حال حاضر داروی تایید شده ای که بتواند سلول های بنیادی سرطانی را به طور مستقیم هدف قرار دهد شناسایی نشده است.

با استفاده از داده های موجود در مورد فاکتورهای فیزیکی که سلول های بنیادی سرطانی را تمایز می دهند، دکتر لی و گروهش، مخلوطی از سلول های بنیادی سرطان سینه و سلول های سرطانی غیر بنیادی را با یکدیگر و با 40000 دانه پلاستیکی کوچک که هر کدام با نسخه های متعددی از یک لیگاند پوشانده شده بودند، انکوبه کردند. بعد از دو بار غربالگری، آن ها لیگاند ویژه ای را شناسایی کرده اند که تصور می شود تنها به سلول های بنیادی سرطانی متصل می شود و از آن برای جداسازی این سلول ها از سلول های سرطانی غیر بنیادی استفاده کرد. تومورهایی که از این جمعیت خالص سلول های بنیادی سرطانی تولید شدند در مقایسه با تومورهای هتروژن، رشد سریع تری داشتند و اندازه بزرگ تری نیز بدست آوردند. جالب این بود که تومورهایی که صرفا از سلول های سرطانی غیر بنیادی تشکیل شده بودند، رشد نداشتند. محققین براین باورند که می توان با متصل کردن فاکتور سمی به این لیگاند، سلول های بنیادی سرطانی را به صورت انتخابی هدف قرار داده و از بین برد. هم چنین می توان با متصل کردن مواد رنگی به این لیگاند از آن برای ردیابی سلول های بنیادی سرطانی و مطالعه رفتار آن ها استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه